LSM
De Levend Stroom Ministerie publiceert de werken van Watchman Nee & Witness Lee en biedt de bijzondere getuigenis van 2 dienaren van de Heer Jezus Christus. De geschriften van Watchman Nee & Witness Lee richten zich op het genieten van het goddelijke leven, een genot dat alle werkelijke gelovigen van de gemeente bezitten en voor de opbouw van "de kerk" is met als doel Gods werk in de mens in dit tijdperk werkelijk voor te staan in echt alles van wat we doen.
De uitgeverij van LSM is te vinden op: https://www.lsm.org/
Een dagelijkse tekst van de LSM heet De morgenwacht.
Hierin staan veel aanwijzingen die zeker de moeite waard zijn.
De Levend Stroom Ministerie heeft in Nederland ook een website en dat is: https://www.destroom.net/
LSM
The Living Stream Ministry publishes the works of Watchman Nee & Witness Lee and offers the special testimony of 2 servants of the Lord Jesus Christ. The writings of Watchman Nee & Witness Lee focus on enjoying the divine life, a pleasure that all true believers of the church possess and for the building up of "the church" with the goal of truly standing up for God's work in man in this age in absolutely everything we do.
The LSM publishing house can be found at: https://www.lsm.org/
A daily text of the LSM is called the Morning Revival.
It contains many instructions that are certainly worth reading.
The Living Stream Ministry also has a website in the Netherlands and that is: https://www.destroom.net/
Mijn eigen bekering
In 2006 kwam ik voor het eerst in aanraking met een geloof in "de werkelijke liefde" waar God voor staat. Het staat bekend als "het gemeente leven" en het is een studie-kerk. Wereldwijd gezien heeft deze kerk meer dan een miljoen mensen. Veel mensen werden er net zoals ikzelf, er zeer door aangeraakt.
Mijn eigen ontdekking:
Na een zeer pijnlijke scheiding in het voorjaar van 2003, moest ik mijn 2 zeer geliefde kinderen achter me laten, omdat ik tijdens een verschil van mening, ongemerkt een zeer kwetsbare snaar van destijds mijn schoonmoeder. Haar dochter, de vrouw met wie ik al 15 jaar samen was, bleek een zeer belangrijke gebeurtenis van nog voordat ik haar had leren kennen, niet in zijn geheel aan mij te hebben verteld en waardoor de duivel nog steeds van grote invloed bij haar was. En ik had gewoon beter moeten weten, want een paar maanden daarvoor had ze me nog met zeer sterke overtuiging laten weten dat ze echt niet voor niets de stad Zoetermeer werkelijk was ontvlucht. Zij woonde dan ook in Rotterdam toen ik haar had leren kennen.
Maar het conflict met haar moeder, zorgde er dus voor dat een normaal contact met vrouw en kinderen plotseling werkelijk niet meer mogelijk kon zijn.
Ook destijds mijn schoonvader, erkende de dag na dit conflict, de zeer grote gevoeligheid van zijn vrouw (destijds mijn schoonmoeder) Dus ik had blijkbaar niet in de werkelijke liefde kunnen verkeren.
Daarom voelde ik de zeer sterke wens om het hart van mezelf, maar ook het hart van bevriende mede-kunstenaars te laten onderzoeken en in het licht te zetten. Dit werd werkelijk mogelijk dankzij de bijzondere gemeente van de stad Zoetermeer die mij zelfs een gratis atelier in bruikleen had willen geven.
Hierbij zocht ik contact met de in Nederland wonende internationale beeldend kunstenaars die wereldwijd vaak een zeer grote waarde hadden verkregen.
Hierbij denk ik dus aan:
- Willem de Ridder (Fluxus-kunstenaar)
- Wim T. Schippers ( Fluxus-kunstenaar)
- Henk & Ans Boerwinkel uit Meppel (die met het eerste poppentheater "Triangel" in Nederland voor volwassenen)
- Nello Mirando, prima’s van het koninklijke zigeunerorkest TATA MIRANDO
- Jozef van den Berg, de poppenspeler die zich zeer plotseling terug had getrokken van het toneel en toen in een fietsenhok van het kleine dorpje Neerijnen was gaan wonen.,
- Dirk Tanghe de theater-kunstenaar van destijds De Paardenkatedraal in Utrecht,
- Erik Vos, oprichter van de Haagse theatergroep De Appel,
- Gerardjan Rijnders. Een van oorsprong uit Delft komende bekend. regisseur van toneelgroep Amsterdam.
- Maar ik zocht ook contact met mensen die op een bijzondere manier bekend waren geworden in heel Nederland zoals de muzikant Harry Muskee van de popgroep Cuby & the Blizzards,
- En mensen die op een hele speciale manier bekend waren geworden in het geloofsleven in Nederland, zoals Majoor Bosshardt en Nico ter Linden (een zeer bijzondere predikant van de Westerkerk in Amsterdam) De man die de hele Bijbel had willen vertalen voor kinderen en niet-gelovigen.
- en ja zelfs mijn Amsterdamse zanglerares Nelleco Aalders, mocht niet in mijn lijst ontbreken. Haar heb ik het magische nummer “Ave Maria” laten zingen dat zij werkelijk prachtig kon zingen. (Frans Schubert), En dat lied had ze heel veel gezongen op zowel bruiloften & begrafenissen. Dit gegeven heb ik altijd als een heel groot voorbeeld van vertrouwen kunnen opvatten.
Meerdere contactpersonen met wie ik me in verbinding heb willen stellen, kun je terugvinden op mijn filmpje dat ik in naam van stichting Bando presenteerde.
Het bijzondere onderzoek van het hart
En het ontstaan van de hartenkrant
Er ontstond dus bij mij een zeer grote drang om erachter te willen komen van wat werkelijke liefde was. Deze zeer grote wens zorgde ervoor dat ik een groot hartenproject in de stad Zoetermeer organiseerde. Ik deed dit met veelal kunstenaars-vrienden uit Amsterdam. Dit waren toevallig kunstenaars die van oorsprong vaak afkomstig waren uit heel Europa.
Bij het werkelijk uitgeven van een "hartkrant", is er veel veranderd in mijn leven en ben ik op een mooie manier gaan geloven en vervolgens gaan geloven in werkelijke liefde.
My own conversion
In 2006 I first came into contact with a belief in "the real love" that God stands for. It is known as "the church life" and it is a study church. Worldwide, this church has more than a million people. Many people, just like myself, were deeply touched by it.
My own discovery:
After a very intense divorce in the spring of 2003,
I had to leave my 2 very beloved children behind me, because during a difference of opinion,
I unknowingly touched a very vulnerable chord of my mother-in-law. Her daughter, the woman I had been with for 15 years, turned out not to have told me in its entirety a very important event from before
I had even met her, and because of which the devil still had a great influence on her. And I should have known better, because a few months before she had let me know with great conviction that she had really not fled the city of Zoetermeer for nothing. She was living in Rotterdam when I had met her.
But the conflict with her mother, although there was for that a normal contact with wife and children was in fact really no longer possible.
Also my father-in-law, acknowledged the day after this conflict, the very great sensitivity of his wife (at that time my mother-in-law) So I apparently could not have been in true love.
That 's why I felt the very strong desire to have my heart, but also the heart of fellow artists friends, examined and put in the light. This actually became possible thanks to the special municipality of the city of Zoetermeer who even wanted to lend me a free studio.
In doing so I sought contact with the international visual artists living in the Netherlands who had often become very valuable worldwide.
I am thinking of:
- Willem de Ridder (Fluxus artist)
- Wim T. Schippers (Fluxus artist)
- Henk & Ans Boerwinkel from Meppel (who created the first puppet theater "Triangel" in the Netherlands for adults)
- Nello Mirando, prima's of the royal gypsy orchestra TATA MIRANDO
- Jozef van den Berg, the puppeteer who had very suddenly withdrawn from the stage and then went to live in a bicycle shed in the small village of Neerijnen.,
- Dirk Tanghe the theater artist of industrial De Paardenkatedraal in Utrecht,
- Erik Vos, founder of the Hague theater group De Appel,
- Gerardjan Rijnders. A well-known underground director of the Amsterdam theater group, originally from Delft.
- But I also sought contact with people who had become famous in a special way throughout the Netherlands, such as the musician Harry Muskee from the pop group Cuby & the Blizzards, and people who had become famous in a very special way in the religious life in the Netherlands, such as Major Bosshardt and Nico ter Linden (a very special minister of the Westerkerk in Amsterdam) The man who had wanted to translate the entire Bible for children and non-believers.
- and yes, even my Amsterdam singing teacher Nelleco Aalders, could not be missing from my list. I had her sing the magical song “Ave Maria” that she could sing really beautifully. (Frans Schubert), and she had sung that song very often at both weddings and funerals. I have always been able to regard this fact as a very great example of trust.
You can find more contacts with whom I wanted to get in touch, supplemented in my video that I presented on behalf of the Bando foundation.
.
The special research of the heart
And the creation of the heart newspaper
So there was a great urge in me to find out what real love was. This very great desire made me organize a large heart project in the city of Zoetermeer.I did this with mostly artist friends from Amsterdam. These happened to be artists who originally often came from all over Europe.
By actually publishing a "heart newspaper", a lot has changed in my life and I started to believe in a beautiful path and subsequently in real love.
Het werd een echte papieren hartenkrant met in de redactie, destijds mijn collega uit de drukkerij Dijkman: Jacquline Schilder, maar ook een familievriend uit Amsterdam Maureen Vos (ervaringsdeskundige van incest-slachtoffers, iemand die hier destijds landelijke acties voor voerde) De kunstenaars in de krant warenafkomstig uit Nederland, Zwitserland, Frankrijk, Polen en Griekenland. Zij tonen allemaal hun eigen hartmet een persoonlijke verhaal erbij. Mocht je belangstelling hebben in zo'n unieke collect item krant uit 2003? Ze zijn nog steeds te koop voor slechts een euro. En wil je hem toe laten sturen dan betaal je dus een paar Euro meer voor de portokosten en kan je hem voor €4,- toegestuurd krijgen. Neem hier contact op met Hans 06-42233166 of mail me hdgtip@gmail.com
It became a real paper heart newspaper with in the editorial team, at the time my colleague from the Dijkman printing company: Jacquline Schilder, but also a family friend from Amsterdam Maureen Vos (an expert by experience of incest victims, someone who at the time led national campaigns for this) The artists in the newspaper came from the Netherlands, Switzerland, France, Poland and Greece. They all show their own heart with a personal story. Are you interested in such a unique collectible newspaper from 2003? They are still for sale for only one euro. And if you want it sent to you, you pay a few euros more for the postage and you can have it sent to you for €4,-. Contact Hans here 06-42233166 or mail me hdgtip@gmail.com
Over de hele wereld ken ik nu duizenden broeders en zusters die allemaal heel erg met mij verbonden kunnen zijn, want bijna niemand van ons ziet de regel van een religieuze gemeenschap als het allerbelangrijkste.
Wij zien leven in echte liefde als het meest bijzondere deel van ons geloof.
Elke dag deel ik met een gehandicapte broeder (broeder Aad), een broeder die niet meer naar de bijeenkomsten kan komen omdat hij één been niet meer kan gebruiken.
Deze kleine bijeenkomst met het lezen van de Morgenwacht en het opzoeken van de verwijzingen in de Bijbel, zenden we dagelijks uit voor
BIGO LIVE.
De zogenaamde Morning Revival (MR) zijn samengestelde fragmenten die veelal worden gemaakt op basis van internationale studiebijeenkomsten.
Deze studie- bijeenkomsten vinden minimaal twee keer per jaar plaats in de stad Anaheim (in de VS, bij Los Angeles).
Zo zijn er twee keer per jaar studieweken waaraan tussen de 4000 en 5000 "heiligen" kunnen deelnemen en waaraan alle mensen de bevindingen van het woord kunnen delen.
Ook bestaan er prachtige liedbundels met hymnals en die gezongen kunnen worden. (zie https://www.hymnal.net / )
Ik heb het zelf een keer mogen meemaken en het is echt heel bijzonder. En dus wordt er in Annaheim veel getraind en nieuwe muziek gecomponeerd.
Ik wil graag een voorbeeld geven van onze ochtendvoeding . (THE MR)
We zitten nu in week 5 (in Nederland is dat op woensdag 16 oktober 2024).
Dit keer is het toevallig dezelfde ochtendwacht als in de Filipijnen.
Vandaag lezen we over het levende water en dat is echt heel interessant met een belangrijke verwijzing naar het boek Ezechiël.
Ik was al heel erg geraakt door dit bijzondere boek toen ik het wel heel extreme verhaal van
Ezechiël 16 las. Dit verhaal gaat over een ogenschijnlijk ongewenst kind dat ergens op de grond werd gedumpt zonder om te kijken, zonder zelfs maar de navelstreng van de baby door te knippen, Maar door de schepper van het leven werd ze de mooiste vrouw ter wereld, maar had ze het echte doel van ware liefde totaal niet begrepen, Ze betaalde zelfs mannen om met haar te slapen en offerde haar kinderen aan een afgod. Lees het als je het echt in het Oude Testament van de Bijbel wilt horen)
All over the world I now know thousands of brothers and sisters who can all be very connected to me, because hardly any of us see the rule of a religious community as the most important thing.
We see living in true love as the most special part of our faith.
Every day I share with a disabled brother (brother Aad), a brother who can no longer come to the meetings because he can no longer use one leg.
We broadcast this small meeting with reading the Morning Revival and looking up the references in the Bible, daily for
BIGO LIVE.
The so-called Morning Revival (MR) are composed fragments that are often made on the basis of international study meetings.
These study meetings take place at least twice a year in the city of Anaheim (in the US, near Los Angeles).
For example, there are study weeks twice a year in which between 4000 and 5000 "saints" can participate and in which all people can share the findings of the word.
There are also beautiful songbooks with hymnals that can be sung.
(see https://www.hymnal.net/ )
I was able to experience it myself once and it is really very special. And so there is a lot of training and new music is composed in Annaheim.
I would like to give an example of our morning revival
We are now in week 5 (in the Netherlands that is on Wednesday October 16, 2024).
This time it happens to be the same morning watch as in the Philippines.
Today we read about the living water and that is really very interesting with an important reference to the book of Ezekiel.
I was already very touched by this special book when I read the very extreme story of
Ezekiel 16. This story is about a seemingly unwanted child who was dumped somewhere on the ground without looking back, without even cutting the baby's umbilical cord, But by the creator of life she became the most beautiful woman in the world, but she had completely failed to understand the real purpose of true love, She even paid men to sleep with her and sacrificed her children to an idol. Read it if you really want to hear it in the Old Testament of the Bible)
In dit filmpje dat ik vlak na mijn bekering heb willen maken, is vertrouwen het meest belangrijke onderwerp.
In het begin hoor je op de achtergrond een voor mij zeer vertrouwd muziekje van mijn vader op de dwarsfluit in zijn orkest, met een van zijn meest geliefde componisten Mozart.
Het stond voor mij persoonlijk allemaal in verbinding met mijn eigen grote onderzoek over vertrouwen.
Wat kan de mens vertrouwen in werkelijke liefde die als God, Jezus Christus of de Heilige Geest in je mag leven?
Ik heb verschillende belangrijke kunstenaars van Nederland gevraagd om hun medewerking te verlenen en hun vaak gevraagd naar hun persoonlijke mening over vertrouwen.
Enkele bekende Nederlanders die je in dit filmpje te zien kunt krijgen zijn bijvoorbeeld Majoor Bosshardt, een zeer bijzondere heilsoldaat die in heel veel kringen heeft kunnen doordringen.
Zij werkte veel in de meest bekende hoerenbuurt van Amsterdam en dat wordt nog steeds aangegeven als "De walletjes" Mensen die hun geloof kwijt waren geraakt en in de hoerderij terecht waren gekomen, wilde zij redden. Opzienbarend is ook haar op reis gaan met 1 van de grootste en bekendste rocksterren van Nederland in die tijd.
Dit was Herman Brood. Ook Herman Brood had ik al eens willen interviewen in Amsterdam.
Een interview van Herman Brood van mijn voormalig gastdocent Rik Zaal, zie ik nog steeds als een prachtig interview in Nederland.
Herman stond bekend om zijn veelzijdige drugsgebruik, maar ook natuurlijk als rockster en alround kunstenaar. Zie het filmpje dat Rik Zaal tezamen met bijzondere filmmaker Frans Bromet had op willen nemen.
Maar ook was het natuurlijk een hoogtepunt toen zowel Herman Brood en Majoor Bosshardt beiden werden uitgenodigd bij Rick Felderhof, eveneens een van mij favoriete interviewers.
Zie de volgende zeer bijzondere rapportages:
In this film that I want to make right after my conversion, trust is the most important subject.
In the beginning you hear a very familiar piece of music in the background by my father on the flute in his orchestra, with one of his most beloved composers Mozart.
For me personally it was all connected to my own great research on trust.
What can man trust in real love that may live in you as God, Jesus Christ or the Holy Spirit?
I have asked several important artists from the Netherlands for their considerable importance and often asked them for their personal opinion on trust.
Some well-known Dutch people that you can see in this film are for example Major Bosshardt, a very special Salvationist who was able to penetrate many circles.
he worked a lot in the most famous red light district of Amsterdam and that is still referred to as "De Walletjes" People who had lost their faith and ended up in prostitution, she wanted red.
Also sensational is her traveling with one of the biggest and most famous rock stars of the Netherlands at that time.
This was Herman Brood. I had also wanted to interview Herman Brood in Amsterdam.
An interview of Herman Brood of my former guest lecturer Rik Zaal, I still see as a wonderful interview in the Netherlands.
Herman was known for his versatile drug use, but also of course as a rock star and all-round artist. See the film that Rik Zaal wanted to make together with special filmmaker Frans Bromet.
But of course it was also a highlight when both Herman Brood and Major Bosshardt were invited to Rick Felderhof, also one of my favorite interviewers.
See the following very special reports
MR
MORNINGREVIVAL / OCHTENDVOEDING
HET CHRISTELIJK LEVEN
WEEK 5
Het christelijke leven leiden door het genot van de stroom van het leven met de bediening van het leven uit en voor het geweldige huis van God. verwijzing naar de Bijbelversen:
- Ezechiël 47
- 2 Korintiërs 3
- 1 Korintiërs 9
- 1 Korintiërs 3
- 1 Korintiërs 4
THE CHRISTIAN LIFE
WEEK 5
Living the Christian life by enjoying the flow of life with the ministry of life from and for the great house of God. reference to the Bible verses:
- Ezekiel 47
- 2 Corinthians 3
- 1 Corinthians 9
- 1 Corinthians 3
- 1 Corinthians 4
HEILIG WOORD VOOR DE OCHTENDVOEDING
WEEK 5 — DAG 1
Ochtendvoeding
Johannes 7:18 Wie uit zichzelf spreekt, zoekt zijn eigen eer; maar wie de eer zoekt van Hem die Hem gezonden heeft, die is waarachtig...
1 Kor. 10:31 Daarom, hetzij gij eet of drinkt, of wat gij ook doet, doet alles tot eer van God.
Openb. 22:1 En hij toonde mij een rivier van water des levens, helder als kristal, voortkomend uit de troon van God en van het Lam in het midden van haar straat.
Athanasius, een van de vroege kerkvaders, zei over Christus: "Hij is mens geworden, opdat wij God zouden worden," en "Het Woord is vlees geworden... opdat wij, deelhebbend aan Zijn Geest, vergoddelijkt zouden worden." Dit is het principe van Gods beweging op aarde. Gods beweging is in de mens en door de mens. Gods zet is om de mens te vergoddelijken, de mens God te maken in het leven en in de natuur, maar natuurlijk niet in de Godheid.
(Levensstudie van Job, p. 129)
Ezechiël 47:1a zegt: "Toen bracht Hij mij terug naar de ingang van het huis, en er stroomde water onder de drempel van het huis uit, naar het oosten." Om het water te laten stromen, moet er een drempel zijn, een opening, waardoor het kan stromen. Dit geeft aan dat als wij, door Christus, meer contact met God hebben en dichter bij Hem komen, er een opening zal zijn waardoor het levende water van God uit de kerk kan stromen.
(Levensstudie van Ezechiël, pp. 303-304)
Lezing van vandaag
De rivier stroomt uit het huis en stroomt naar het oosten (Ezechiël 47:1b). Het oosten is de richting van de heerlijkheid van de Heer (Num. 2:3; Ezechiël 43:2). De stroming naar het oosten geeft aan dat de rivier van God altijd in de richting van Gods glorie zal stromen. De rivier zorgt voor Gods glorie.
Alles in het kerkelijk leven zou voor Gods glorie moeten zijn. Bijvoorbeeld, in onze prediking van het evangelie, zouden we de glorie van God moeten zoeken. Als onze evangelieprediking voor Gods glorie is, zal er een uitstroom van levend water zijn. Echter, als we niet om de glorie van God geven, zal de stroom beperkt zijn.
Iedereen in de kerk zou de glorie van God moeten zoeken en ervoor moeten zorgen. Dan zal het levende water uit de kerk stromen.
Ezechiël 47:1c vertelt ons ook dat het water uit de rechter, zuidelijke, kant van het huis stroomt. Volgens de Bijbel betekent de rechterkant de hoogste positie. Het stromen van het water van de rechterkant geeft aan dat de stroom van de Heer de voorrang zou moeten hebben. We moeten de Heer de hoogste positie geven, en we moeten ook de stroom van de Heer de hoogste positie geven. Dan zal de stroming overheersen en de controlerende factor worden in ons leven en werk. De stroming is langs de kant van het altaar (v. 1d). Dit geeft aan dat de stroming altijd langs het kruis is. Als we de werking van het kruis niet hebben, zal de stroming gefrustreerd worden.
Als we de stroming willen hebben, moeten we de werking van het kruis hebben. We moeten bereid zijn om door het kruis heen te gaan, zodat de stroming kan ontstaan
(Levensstudie van Ezechiël, p. 304)
De ingang van de tempel is naar het oosten gericht, naar de opkomst van de zon, wat betekent dat het naar de glorie is (Num. 2:3; Ezech. 43:2). Het stromen van het water is naar de glorie. Alles wat met het stromen te maken heeft, moet voor Gods glorie zijn.
De stroom van het leven moet... de eerste plaats hebben. Dit vertelt ons dat we de stroom van levend water, de stroom van het leven, nooit mogen vergeten, verwaarlozen of missen... Als we in de stroom zijn, is alles in orde, ongeacht de situatie waarin we ons bevinden. Zolang we in de stroom zijn, zijn we één met de Heer. We moeten onze volledige aandacht aan de stroom besteden en de prijs betalen om onszelf in de stroom te krijgen. Deze stroom moet aan de goede kant zijn; hij moet op de eerste plaats staan; hij moet de voorrang hebben.
De stroom bevindt zich aan de zuidkant van het altaar. Alles moet op het altaar worden gelegd voor de stroom van het levende water. We hebben een volledige toewijding nodig om te genieten van de stroom van het leven. We moeten alles wat we hebben en alles wat we zijn aan de Heer wijden.
(CWWL, 1969, vol. 2, "De cruciale openbaring van het leven in de Schrift", pp. 427-428) Verdere lectuur: Levensstudie van Ezechiël, msg. 26
HOLY WORD FOR MORNING REVIVAL
WEEK 5 — DAY 1
Morning Nourishment
John 7:18 He who speaks from himself seeks his own glory; but He who seeks the glory of Him who sent Him, this One is true...
1 Cor. 10:31 Therefore whether you eat or drink, or whatever you do, do all to the glory of God.
Rev. 22:1 And he showed me a river of water of life, bright as crystal, proceeding out of the throne of God and of the Lamb in the middle of its street.
Athanasius, one of the early church fathers, said concerning Christ, “He was made man that we might be made God,” and “The Word was made flesh...that we, partaking of His Spirit, might be deified.”
This is the principle of God’s move on earth. God’s move is in man and through man. God’s move is to deify man, making man God in life and in nature but not, of course, in the Godhead.
(Life-study of Job, p. 129)
Ezekiel 47:1a says,
“Then He brought me back to the entrance of the house, and there was water flowing out from under the threshold of the house to the east.” In order for the water to flow forth, there must be a threshold, an opening, through which it can flow. This indicates that if we, through Christ, have more contact with God and draw closer to Him, there will be an opening which will allow the living water of God to flow out from the church.
(Life-study of Ezekiel, pp. 303-304)
Today’s Reading
The river issues forth from the house and flows toward the east (Ezek. 47:1b). The east is the direction of the glory of the Lord (Num. 2:3; Ezek. 43:2). The flowing toward the east indicates that the river of God will always flow in the direction of God’s glory.
The river cares for God’s glory.
Everything in the church life should be for God’s glory.
For example, in our preaching of the gospel, we should seek the glory of God. If our gospel preaching is for God’s glory, there will be an outflow of living water.
However, if we do not care for the glory of God, the flow will be limited.
Everyone in the church should seek and care for the glory of God. Then the living water will flow out from the church.
Ezekiel 47:1c also tells us that the water flows out from the right, south, side of the house. According to the Bible the right side signifies the highest position. The flowing of the water from the right side indicates that the flow of the Lord should have the preeminence. We need to give the Lord the highest position, and we also need to give the flow of the Lord the highest position.
Then the flow will be prevailing and become the controlling factor in our living and work.
The flowing is by the side of the altar (v. 1d). This indicates that the flow is always by the cross. If we do not have the dealing of the cross, the flow will be frustrated. If we would have the flow, we must have the dealing of the cross.
We need to be willing to pass through the cross so that the flow may come forth
(Life-study of Ezekiel, p. 304)
The entrance of the temple is toward the east, toward the rising of the sun, which means that it is toward the glory (Num. 2:3; Ezek. 43:2). The flowing of the water is toward the glory. Everything concerning the flowing must be for God’s glory.
The flow of life must have... the first place.
This tells us that we should never forget, neglect, or miss the flow of living water, the flow of life...If we are in the flow, everything is all right regardless of the situation that we are in.
As long as we are in the flow, we are one with the Lord. We have to pay our full attention to the flow and pay the price to get ourselves into the flow.
This flow must be on the right side;
it must be in the first place; it must have the preeminence.
The flowing is at the south side of the altar. Everything must be put on the altar for the flow of the living water. We do need a full consecration to enjoy the flow of life.
We need to consecrate all that we have and all that we are to the Lord.
(CWWL, 1969, vol. 2, “The Crucial Revelation of Life in the Scriptures,” pp. 427-428) Further Reading: Life-study of Ezekiel, msg. 26
HEILIG WOORD VOOR DE OCHTENDVOEDING
WEEK 5 — DAG 2
Ochtendvoeding
Ezech. 47:5 Toen mat Hij duizend el, en het was een rivier die Ik niet kon doorkruisen; want het water was gestegen, genoeg water om in te zwemmen, een rivier die niet kon worden overgestoken.
Johannes 7:38 Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt, uit zijn binnenste zullen stromen van levend water vloeien.
De man kwam met een meetstok in zijn hand om de stroom van de rivier te meten (Ezech. 47:3-5). Toen deze man de rivier voor het eerst mat, kwam er slechts een stroompje uit het huis. Toen mat hij duizend el, en de stroom werd dieper, tot aan de enkels (vs. 3). Opnieuw mat hij duizend el, en de stroom werd dieper, tot aan de knieën (vs. 4). Hierna mat de man nog eens duizend el, en de stroom werd nog dieper, tot aan de lendenen (vs. 4). Toen hij voor de vierde keer duizend el mat, werd de stroom een rivier die niet kon worden doorkruist, en de rivier werd water om in te zwemmen [vs. 5]. Als we willen genieten van de stroom uit het huis, moeten we volledig worden gemeten. Als we willen genieten van een stroom die dieper is, moeten we worden gemeten, dat wil zeggen getest, onderzocht, beoordeeld en over-genomen door de Heer. Onze motieven, onze bedoelingen, onze doelen, onze doelen, onze verlangens - alles moet worden beoordeeld. Alles wat we bezitten en alles waar we bij betrokken zijn, moet worden beoordeeld. Dit zal de stroom in ons verdiepen.
(Levensstudie van Ezechiël, pp. 305-306)
Lezing van vandaag
Als we door de Heer worden beoordeeld, moeten we een grondige bekentenis afleggen. We moeten de Heer toestaan onze Rechter te zijn en Hem ons in Zijn licht laten brengen en ons blootstellen. Dan zouden we tegen Hem moeten zeggen: “Heer, alles wat U hebt geoordeeld, is nu van U. Ik vraag U, Heer, om mij over te nemen, om volledig bezit van mij te nemen.”
Het oordelen en testen van ons door de Heer is niet eenmalig en voor altijd. In Ezechiël 47 mat de man niet één of twee of zelfs drie keer; hij mat vier keer. In de Bijbel is vier het getal van het schepsel. De vier metingen hier geven aan dat we als schepsel grondig door de Heer beoordeeld en getest moeten worden en vervolgens volledig door Hem moeten worden overgenomen.
Het is niet gemakkelijk om volledig door de Heer te worden overgenomen. We denken misschien dat we volledig door de Heer zijn overgenomen, maar na een tijdje zullen we beseffen dat we nog steeds enige terughoudendheid hebben... We denken misschien dat de Heer alles heeft overgenomen, maar de Heer weet dat Hij ons slechts tot op zekere hoogte heeft gewonnen. Daarom kunnen we enige tijd later opnieuw beseffen dat we heel veel voor onszelf hebben gereserveerd en bewaard. Opnieuw zullen we onze bekentenis aan de Heer afleggen en Zijn beproeving en oordeel ervaren. Zelfs na een aantal jaren zijn we misschien nog steeds niet volledig bezeten door de Heer, en dus moeten we opnieuw door Hem gemeten, getest, beoordeeld en bezeten worden.
U vraagt zich misschien af hoe we kunnen bepalen in hoeverre we door de Heer gemeten en bezeten zijn. We bepalen dit door de diepte van de rivier. Als de rivier alleen tot aan onze enkels komt, bewijst dit dat we niet volledig door de Heer zijn gemeten. De diepte van de rivier hangt af van in hoeverre we door de Heer zijn gemeten. We hoeven niet te argumenteren en onszelf te rechtvaardigen. In plaats daarvan moeten we gewoon de diepte van onze stroming overwegen. Hoe diep is uw stroming? Is het tot aan de enkels? Tot aan de knieën? Tot aan de lendenen? Is de stroming een rivier geworden die niet kan worden overgestoken? Is de stroming water geworden om in te zwemmen? We moeten onze persoonlijke situatie op deze manier beschouwen.
(Lifestudy of Ezekiel, pp. 306-307)
Als we bereid zijn om tot honderd procent gemeten te worden, zullen we volledig worden opgeslokt door het levende water. Dan verliezen we in zekere zin al onze vrijheid, maar in een andere zin zijn we werkelijk vrij. Wanneer we volledig bezeten zijn door de Heer, zullen we volledig bevrijd worden. De stroom van het levende water zal ons verder dragen naar het doel.
(CWWL, 1969, vol. 2, "The Crucial Revelation of Life in the Scriptures", pp. 436-437) Verder lezen: CWWN, vol. 38, pp. 467-473
HOLY WORD FOR MORNING REVIVAL
WEEK 5 — DAY 2
Morning Nourishment
Ezek. 47:5 Then He measured a thousand cubits, and it was a river that I could not pass through; for the water had risen, enough water to swim in, a river that could not be crossed.
John 7:38 He who believes into Me, as the Scripture said, out of his innermost being shall flow rivers of living water.
The man came with a measuring reed in his hand to measure the flowing of the river (Ezek. 47:3-5). When this man first measured the river, there was only a trickle coming out from the house. Then he measured a thousand cubits, and the flow became deeper, up to the ankles (v. 3). Again he measured a thousand cubits, and the flow became deeper, up to the knees (v. 4). After this the man measured yet another thousand cubits, and the flow became even deeper, up to the loins (v. 4). When he for the fourth time measured a thousand cubits, the flow became a river which could not be passed through, and the river became waters to swim in [v. 5].
If we want to enjoy the flow out of the house, we need to be measured completely. If we want to enjoy a flow that is deeper, we need to be measured, that is, tested, examined, judged, and taken over by the Lord. Our motives, our intentions, our aims, our goals, our desires—all must be judged. Everything we possess and everything we are involved in must be judged. This will deepen the flow within us.
(Life-study of Ezekiel, pp. 305-306)
Today’s Reading
As we are judged by the Lord, we need to make a thorough confession. We need to allow the Lord to be our Judge and let Him bring us into His light and expose us. Then we should say to Him, “Lord, all that You have judged is now Yours. I ask You, Lord, to take me over, to take full possession of me.”
The Lord’s judging and testing of us are not once for all.
In Ezekiel 47 the man measured not once or twice or even three times; he measured four times. In the Bible four is the number of the creature.
The four measurings here indicate that as a creature we need to be thoroughly judged and tested by the Lord and then be fully taken over by Him.
To be taken over by the Lord completely is not easy to experience. We may think that we have been fully taken over by the Lord, but after a period of time we will realize that we still have some reservation... We may think that the Lord has taken over everything, but the Lord knows that He has gained us only to a certain extent. Therefore, some time later we may again realize that we have reserved and preserved very much for ourselves. Once again we will make our confession to the Lord and experience His testing and judging.
Even after a number of years, we still may have not been fully possessed by the Lord, and thus we will again need to be measured, tested, judged, and possessed by Him.
You may be wondering how we can determine how much we have been measured and possessed by the Lord.
We determine this by the depth of the river. If the river is only up to our ankles, this proves that we have not been measured fully by the Lord.
The depth of the river depends on how much we have been measured by the Lord.
There is no need for us to argue and justify ourselves. Instead, we should simply consider the depth of our flow. How deep is your flow?
Is it up to the ankles? To the knees? To the loins? Has the flow become a river that cannot be passed over? Has the flow become waters to swim in?
We need to consider our personal situation in this way.
(Lifestudy of Ezekiel, pp. 306-307)
If we are willing to be measured up to one hundred percent, we will be fully swallowed up by the living water. Then in one sense, we lose all our freedom, but in another sense, we are really free. When we are fully possessed by the Lord, we will be fully freed. The flow of the living water will carry us on forward toward the goal.
(CWWL, 1969, vol. 2, “The Crucial Revelation of Life in the Scriptures,” pp. 436-437) Further Reading: CWWN, vol. 38, pp. 467-473
HEILIG WOORD VOOR DE OCHTENDVOEDING
WEEK 5 — DAG 3
Ochtendvoeding
Ezech. 47:8-10 ...Dit water stroomt uit naar de oostelijke regio en gaat naar beneden in de Arabah en gaat naar de zee... En elk levend wezen dat wemelt op elke plaats waar de rivier komt, zal leven, en er zullen zeer veel vissen zijn als dit water daar komt... En vissers zullen langs de zee staan van En-gedi tot En-eglaïm; het zal een plaats zijn voor het uitspreiden van netten...
De rivier in Ezechiël 47:8 gaat naar beneden in de Arabah, [wat] de wildernis betekent, het droge land, het dorre land waar niets groeit; vandaar de woestijn. Dit land heeft water nodig. De rivier is om het droge land te bewateren en de Dode Zee te genezen. De Arabah ligt dicht bij de Dode Zee... Vanwege de stroming van de rivier in de zee wordt het zoute water in de zee genezen. De zee wordt nu zoet water omdat het zout is opgeslokt. De rivier komt eerst om het droge land te bewateren waar niets groeit en om het dode water te genezen. Dit bewateren en genezen is bedoeld om leven te produceren.
(CWWL, 1969, deel 2, "De cruciale openbaring van het leven in de Schriften", p. 435)
Lezing van vandaag
Waar de rivier stroomt, zal alles leven en vol leven zijn (Ezechiël 47:9). Deze rivier is de rivier van het leven, en alleen leven kan dingen laten leven. Loutere leringen en gaven zijn hier niet belangrijk, omdat ze geen leven kunnen geven.
In deze stroom leven de bomen en dragen elke maand zoete, heerlijke vruchten (v. 12). Ook brengt het water een overvloed aan vis voort (v. 9). Vee wordt geïmpliceerd door de namen van twee steden: En-gedi en En-eglaim (v. 10). En-gedi betekent "de fontein van de bokjes" en En-eglaim betekent "de fontein van de twee kalveren". Deze fonteinen zijn voor het jonge vee, de bokjes en de kalveren. Hieruit zien we dat de stroming van de rivier bomen, vissen en vee voortbrengt.
In het juiste kerkelijke leven zijn er veel bomen die vrucht dragen, en dus is er geen gebrek aan vrucht... Bomen die vrucht dragen zijn een indicatie dat er een stroming is in uw kerk. De bomen groeien door het levende water. Als er een stroming is in uw plaatselijke kerk, zullen er zeker bomen zijn die een overvloed aan vrucht dragen.
Met de stroming van de rivier is er ook visserij (v. 10). Visserij betekent de toename van aantallen. Als het aantal mensen in uw plaatselijke kerk niet jaar na jaar toeneemt, betekent dit dat er geen visserij is, en geen visserij betekent dat er geen stroming is. Als we visserij zouden hebben, moeten we de stroming hebben... We hebben visserij nodig om een toename van aantallen te hebben.
In het kerkelijke leven hebben we ook enkele fonteinen van bokjes en fonteinen van kalveren nodig om te voeden. Dus hebben we voedsel nodig, we hebben de toename in aantallen nodig, en we hebben de voeding nodig. Dit zal de reparatie, de opbouw met zich meebrengen... Al deze zaken hangen af van één ding: de stroming van de rivier... van God. (Lifestudy of Ezekiel, pp. 309-310)
De stroming van de rivier brengt bomen, vissen en vee voort. De vissers spreiden hun netten uit op het land van En-gedi tot En-eglaim. Ze spreiden hun netten uit op het land tussen deze twee fonteinen. De bomen, de vissen en het vee in Ezechiël 47 worden genoemd volgens de volgorde in Genesis 1. In Genesis 1 staat het plantenleven op de eerste plaats, de vissen op de tweede plaats en het vee op de derde plaats.
We hebben En-gedi nodig, en we hebben En-eglaim nodig, de fonteinen van de kinderen en de kalveren. We moeten ons realiseren dat het potentieel met het herstel van de Heer bij de jongeren ligt. Ik ben blij om zoveel "kinderen" en "kalveren" in het kerkelijk leven te zien. Ik ben een oudere heilige en ik ben ook erg dankbaar voor alle oudere heiligen onder ons. Alle "kinderen" hebben de zorg van de oudere heiligen nodig. Hoewel ik van alle oudere heiligen houd en ze waardeer, besef ik diep van binnen dat de toekomst, de welvaart en het potentieel van de beweging van de Heer bij de jongeren, bij de kinderen en bij de kalveren ligt. De vele jongeren onder ons die vol leven zijn, zijn het bewijs dat de plaatselijke kerk de bron van de kinderen en de bron van de kalveren is. (CWWL, 1969, vol. 2, "De cruciale openbaring van het leven in de Schriften", pp. 435-436)
Verder lezen: CWWL, 1969, vol. 2, "De cruciale openbaring van het leven in de Schriften", hfdst. 5
HOLY WORD FOR MORNING REVIVAL
WEEK 5 — DAY 3
Morning Nourishment
Ezek. 47:8-10 ...This water flows out toward the eastern region and goes down into the Arabah and goes to the sea... And every living creature which swarms in every place where the river goes shall live, and there will be very many fish when this water comes there...And fishermen will stand beside the sea from En-gedi even to En-eglaim; it will be a place for the spreading of nets...
The river in Ezekiel 47:8 goes down into the Arabah, [which] means the wilderness, the dry land, the parched land that grows nothing; hence, the desert. This land needs the watering. The river is for watering the dry land and healing the Dead Sea. The Arabah is close to the DeadSea...Because of the flow of the river into the sea, the salt wa ter in the sea is healed. The sea now becomes fresh water because the salt has been swallowed up. The river comes first to water the dry land that grows nothing and to heal the death waters. This watering and healing are for the purpose of producing life.
(CWWL, 1969, vol. 2, “The Crucial Revelation of Life in the Scriptures,” p. 435)
Today’s Reading
Where the river flows, everything shall live and be full of life (Ezek. 47:9). This river is the river of life, and only life can cause things to live.
Mere teachings and gifts are not important here, because they cannot impart life.
In this flow the trees live and bear sweet, delicious fruit every month (v.12).
Also, the water brings forth an abundance of fish (v. 9). Cattle are implied by the names of two cities—En-gedi and En-eglaim (v. 10). En-gedi means “the fountain of the kid,” and En-eglaim means “the fountain of the two calves.”
These fountains are for the young cattle, the kids and the calves.
From all this we see that the flow of the river produces trees, fish, and cattle.
In the proper church life there are many trees producing fruit, and thus there is no lack of fruit...Trees producing fruit are an indication that there is a flow in your church.
The trees grow by the living water.
If there is a flow in your local church, there surely will be the trees bearing an abundance of fruit.
With the flowing of the river, there is also fishing (v. 10). Fishing signifies the increase in numbers.
If the number of people in your local church does not increase year after year, this means that there is no fishing, and no fishing means that there is no flow. If we would have fishing, we must have the flow...We need fishing in order to have an increase in numbers.
In the church life we also need some fountains of kids and fountains of calves for feeding.
Thus, we need food, we need the increase in numbers, and we need the feeding. This will bring in the mending, the building up...All these matters depend on one thing—the flow of the river...of God. (Lifestudy of Ezekiel, pp. 309-310)
The flow of the river produces trees, fish, and cattle. The fishermen spread their nets on the land from En-gedi to En-eglaim. They spread their nets on the land between these two fountains. The trees, the fish, and the cattle in Ezekiel 47 are mentioned according to the order in Genesis 1.
In Genesis 1 the plant life is first, the fish are second, and the cattle are third.
We need En-gedi, and we need En-eglaim, the fountains of the kids and the calves.
We must realize that the potential with the Lord’s recovery is with the young people.
I am happy to see so many “kids” and “calves” in the church life.
I am an older saint, and I am also very thankful for all the older saints among us.
All the “kids” need the care of the older saints. Although I love and appreciate all the older saints, deep within me I realize that the future, the prosperity, and the potential of the Lord’s move is with the young ones, with the kids and with the calves. The many young people among us who are full of life are evidence that the local church is the fountain of the kids and the fountain of the calves.
(CWWL, 1969, vol. 2, “The Crucial Revelation of Life in the Scriptures,” pp. 435-436) Further Reading: CWWL, 1969, vol. 2, “The Crucial Revelation of Life in the Scriptures,” ch. 5
HEILIG WOORD VOOR DE OCHTENDVOEDING
WEEK 5 — DAG 4
Ochtendvoeding
Ezech. 47:12 En aan de oevers aan beide zijden van de rivier zullen allerlei bomen groeien voor voedsel. Hun bladeren zullen niet verwelken, noch zal hun vrucht falen; maar zij zullen elke maand nieuwe vruchten voortbrengen, omdat het water voor hen uit het heiligdom stroomt. En hun vrucht zal tot voedsel zijn, en hun bladeren tot genezing.
Door het stromen van de rivier uit het huis, zal het zoute water van de Dode Zee genezen worden.
Dit betekent dat de dood door het leven zal worden opgeslokt. Wanneer er een rijke en diepe stroom van leven is in een plaatselijke kerk, zal veel dood door het leven worden opgeslokt. Echter, als er geen stroom is in een bepaalde kerk, zal die kerk een "dode zee" vol zout worden.
Hoewel de Dode Zee en de droge plaatsen levend gemaakt kunnen worden en doodsheid door het leven verzwolgen kan worden, kunnen de moerassen niet genezen worden (Ezech. 47:11). Een moeras is een plek die noch droog is, noch overstroomd door water. Een moeras bestaat gedeeltelijk uit modder en gedeeltelijk uit water en is noch nat noch droog. Een moeras staat voor een situatie vol compromissen. Dit betekent dat waar een compromitterende situatie is, er ook een moeras is. We zouden ons nooit moeten bemoeien met een situatie die een "moeras" is.
(Levensstudie van Ezechiël, p. 310)
Lezing van vandaag
De Heer Jezus berispte de kerk in Laodicea omdat ze lauw was en noch warm noch koud... Hij zei ook dat als ze lauw bleven, Hij ze uit Zijn mond zou spuwen (Openb. 3:15-16). Lauw zijn betekent dat je in een compromitterende situatie zit, in een moeras.
Ons standpunt met betrekking tot de kerk moet absoluut zijn... Als je op de grond van de kerk staat, moet je absoluut staan. Je moet koud of warm zijn, maar je mag niet lauw zijn. Lauw zijn is in een moeras zijn... Het is mogelijk voor iemand om in het kerkelijk leven te zijn zonder absoluut te zijn. Zo iemand is een moeras.
Zelfs de Heer kan een moeras niet genezen.
Een moeras is een neutrale plaats, een tussenweg, een plaats van compromis. Bepaalde heiligen zijn noch in Babylon noch in Jeruzalem, maar in een tussenweg tussen Babylon en Jeruzalem. Dit betekent dat ze in een moeras zijn en zelfs dat ze een moeras zijn.
We moeten ofwel absoluut in de stroom zijn of op droge grond blijven. Als we in een moerassige of "modderige" situatie blijven, kan de Heer niets met ons doen...
Voor het kerkelijk leven moeten we absoluut zijn.
De kerk moet ook een plaats zijn naar zijn soort. Genesis 1:11-12 zegt dat het gras, de bomen en de kruiden elk naar zijn eigen soort voortbrachten. Een appelboom kan geen appelperzik voortbrengen...
Een man moet een man zijn en een vrouw moet een vrouw zijn; niemand kan een man-vrouw zijn. Als je in een denominatie zit, wees er dan naar je soort... Evenzo, als een groep heiligen in een bepaalde plaats de kerk in die plaats is, moeten ze de kerk naar zijn soort zijn.
Als je in het herstel van de Heer bent, wees dan absoluut in het herstel, niet halverwege.
Kom helemaal terug van Babylon naar Jeruzalem. Als je halverwege stopt, word je een moeras en zul je geen stroming hebben, zelfs geen stroompje.
In plaats daarvan zul je net genoeg water hebben om je "modderig" te maken. Je zult een moeras zijn, en een moeras kan niet genezen worden. In al mijn jaren in het herstel van de Heer heb ik nog nooit een moeras gezien dat genezen was.
In Openbaring 22:11 zei de Heer Jezus:
"Wie ongerechtigheid doet, doet nog meer ongerechtigheid; en wie vuil is, word nog meer vuil; en laat hij die rechtvaardig is, nog meer gerechtigheid doen; en laat hij die heilig is, nog meer heilig zijn.”
Hier zien we dat de Heer Jezus absoluutheid verlangt en vereist. We moeten leren absoluut te zijn. Door absoluut te zijn, zullen we in de stroom zijn, en de stroom zal geen druppel zijn, maar een rivier om in te zwemmen.
Dan zal alles leven waar de rivier komt.
(Levensstudie van Ezechiël, pp. 310-312) Verdere lectuur: CWWL, 1969, vol. 2, “De cruciale openbaring van het leven in de Schriften,” hfdst. 6
HOLY WORD FOR MORNING REVIVAL
WEEK 5 — DAY 4
Morning Nourishment
Ezek. 47:12 And on the banks on both sides of the river will grow all kinds of trees for food. Their leaves will not wither, nor will their fruit fail; but they will bring forth new fruit every month, because the water for them flows out of the sanctuary. And their fruit shall be for food, and their leaves for healing.
By the flowing of the river out of the house, the salt water of the Dead Sea will be healed.
This means that death will be swallowed up by life. When there is a rich and deep flow of life in a local church, much death will be swallowed up by life. However, if there is no flow in a particular church, that church will become a “dead sea” full of salt.
Although the Dead Sea and the dry places can be made alive and deadness can be swallowed up by life, the marshes cannot be healed (Ezek. 47:11).
A marsh is a place that is neither dry nor flowing with water. Consisting partly of mud and partly of water, a marsh is neither wet nor dry.
A marsh signifies a situation that is full of compromise.
This means that wherever there is a compromising situation, there is a marsh.
We should never become involved with any situation that is a “marsh.”
(Life-study of Ezekiel, p. 310)
Today’s Reading
The Lord Jesus rebuked the church in Laodicea for being lukewarm and neither hot nor cold...He also said that if they remained lukewarm, He would spew them out of His mouth (Rev. 3:15-16). To be lukewarm is to be in a compromising situation, to be in a marsh.
Our stand concerning the church must be absolute...If you stand on the ground of the church, you must stand absolutely. You should be either cold or hot, but you should not be lukewarm. To be lukewarm is to be in a marsh... It is possible for one to be in the church life without being absolute. Such a person is a marsh.
Not even the Lord can heal a marsh.
A marsh is a neutral place, a halfway place, a place of compromise. Certain saints are neither in Babylon nor in Jerusalem but in a halfway place between Babylon and Jerusalem.
This means that they are in a marsh and even that they are a marsh.
We need either to be absolutely in the flow or stay on dry ground.
If we remain in a marshy or “muddy” situation, the Lord cannot do anything with us...
For the church life we need to be absolute.
The church should also be a place after its kind. Genesis 1:11-12 says that the grass, the trees, and the herbs brought forth each after its own kind.
An apple tree cannot bring forth an apple-peach...
A man must be a man and a woman must be a woman; no one can be a man-woman.
If you are in a denomination, be there after your kind...Likewise, if a group of saints in a certain locality are the church in that locality, they must be the church after its kind.
If you are in the Lord’s recovery, be in the recovery absolutely, not halfway.
Come back all the way from Babylon to Jerusalem. If you stop halfway, you will become a marsh,
and you will not have any flow, not even a trickle. Rather, you will have just enough water to make you “muddy.” You will be a marsh, and a marsh cannot be healed. Throughout all my years in the Lord’s recovery, I have never seen a marsh that was healed.
In Revelation 22:11 the Lord Jesus said,
“Let him who does unrighteousness do unrighteousness still; and let him who is filthy be filthy still; and let him who is righteous do righteousness still; and let him who is holy be holy still.”
Here we see that the Lord Jesus desires and requires absoluteness. We must learn to be absolute. By being absolute we will be in the flow, and the flow will not be a trickle but a river to swim in.
Then everything shall live where the river comes.
(Life-study of Ezekiel, pp. 310-312) Further Reading: CWWL, 1969, vol. 2, “The Crucial Revelation of Life in the Scriptures,” ch. 6
HEILIG WOORD VOOR DE OCHTENDVOEDING
week 5 — DAG 5
Ochtendvoeding
2 Kor. 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft als dienaren van een nieuw verbond, dienaren niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
1 Kor. 3:6-7 Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God heeft de wasdom gegeven. Zo is dan noch hij die plant, noch hij die begiet, iets, maar God die de wasdom geeft. Een bekwaam dienaar van het nieuwe verbond is een persoon die anderen leven geeft om hen te helpen groeien in het leven (2 Kor. 3:6). In dit hoofdstuk zullen we zes statussen van een competente dienaar van het nieuwe verbond bekijken, zoals onthuld in
1 Korintiërs: een zaaier, een planter, een bewateraar, een verwekker, een voeder en een bouwer. Deze zes statussen zijn gerelateerd aan de kwestie van het leven, dat wil zeggen aan onze ervaring en ons genot van Christus als de levengevende Geest. (CWWL, 1970, vol. 1, p. 577)
Lezing van vandaag
In 1 Korintiërs 9:11 zegt Paulus tegen de Korintiërs: "Wij zijn u de geestelijke dingen verschuldigd." De geestelijke dingen verwijzen naar geestelijke zaden... Een zaad is een container van leven, en een zaad zaaien is leven geven. Daarom is het zaaien van de geestelijke dingen een kwestie van leven... De Heer Jezus kwam als een zaaier om zichzelf te zaaien als het zaad van het leven in het menselijk ras (Matt. 13:3, 37)...
In het herstel van de Heer moeten wij als dienaren van het nieuwe verbond zaaiers zijn die leven geven aan anderen.
Een zaaier zijn is veel moeilijker dan een leraar zijn. Om een leraar te zijn, hoeft iemand alleen maar naar een Bijbelschool te gaan waar hij kan worden opgeleid om een goede spreker te zijn, niet alleen Bijbelse doctrines en gelijkenissen te leren, maar ook hoe hij zijn stem moet gebruiken, verhalen moet vertellen, welsprekend moet spreken en gebaren moet gebruiken. Om een zaaier te zijn, moet men echter levenszaden hebben die kunnen groeien en Christus in anderen kunnen voortbrengen. Zulke geestelijke zaden zijn niet zomaar doctrines of brieven; in plaats daarvan zijn ze iets van leven in onze geest... Het is gemakkelijk om leringen te verwerven, maar het is moeilijk om deze zaden te verkrijgen.
In 1 Korintiërs 3:6 zegt Paulus: "Ik heb geplant." Planten is ook een kwestie van leven, want het omvat het zaaien van zaden, de containers van het leven, of het plaatsen van kruiden, planten of bomen in de grond, die allemaal levende wezens zijn die groeien... De gelovigen, die in Christus zijn wedergeboren met Gods leven, zijn Gods bewerkte land, een boerderij in Gods nieuwe schepping [v. 9]. Gemeenschappelijk hebben wij als de kerk van God Christus in ons geplant. Om Christus in anderen te planten, hebben we de echte ervaring van Christus als leven in onze geest nodig. Als we groeien en Christus in ons voortbrengen, zullen we iets van Christus hebben om in anderen te planten.
In 3:6 vervolgt Paulus: "Apollos heeft water gegeven." We moeten niet alleen planters zijn, maar ook watergevers. Zodra we Christus in anderen planten, moeten we hen water geven met het water des levens (Openbaring 22:17)... We kunnen een watergever op Gods boerderij vergelijken met een irrigatiesysteem met een reservoir dat een boerderij van water voorziet... We moeten de echte ervaring van Christus als het water des levens hebben en een levend contact met Hem. Bijgevolg zullen we een fontein van leven hebben die constant in ons borrelt (Johannes 4:14), en we zullen een kanaal van levend water zijn, een goddelijk irrigatiesysteem, dat anderen kan voorzien van het water des levens (7:37-39). We moeten watergevers zijn, zij die gevuld zijn met het water des levens en die hun medegelovigen water geven voor hun groei in het leven. Als we niet de voldoende ervaring van Christus als het levende water hebben, zal het moeilijk voor ons zijn om anderen water te geven.
In 1 Korintiërs 4:15 zegt Paulus: "In Christus Jezus heb ik u door het evangelie gesmeekt." Bedelen is iets genereren, iets voortbrengen, door het verlenen van leven. Net als de apostel Paulus, die de gelovigen in Christus in Korinthe begon door het goddelijke leven in hen te verlenen, zouden wij vaders moeten zijn die geestelijke kinderen verwekken door het goddelijke leven in anderen te verlenen. Verwekken is, in tegenstelling tot onderwijzen, een kwestie van leven. We moeten de goddelijke "levenskiem" hebben om het goddelijke leven in anderen te verlenen, zodat zij verwekt kunnen worden als kinderen van God. (CWWL, 1970, vol. 1, pp. 577-579) Verder lezen: CWWL, 1970, vol. 1, pp. 577-583
HOLY WORD FOR MORNING REVIVAL
WEEK 5 — DAY 5
Morning Nourishment
2 Cor. 3:6 Who has also made us sufficient as ministers of a new covenant, ministers not of the letter but of the Spirit; for the letter kills, but the Spirit gives life.
1 Cor. 3:6-7 I planted, Apollos watered, but God caused the growth. So then neither is he who plants anything nor he who waters, but God who causes the growth.
A sufficient minister of the new covenant is a person who ministers life to others in order to help them grow in life (2 Cor. 3:6).
In this chapter we will go on to see six statuses of a competent minister of the new covenant as revealed in 1 Corinthians: a sower, a planter, a waterer, a begetter, a feeder, and a builder.
These six statuses are related to the matter of life, that is, to our experience and enjoyment of Christ as the life-giving Spirit. (CWWL, 1970, vol. 1, p. 577)
Today’s Reading
In 1 Corinthians 9:11 Paul says to the Corinthians, “We have sown to you the spiritual things.” The spiritual things refers to spiritual seeds...
A seed is a container of life, and to sow a seed is to impart life. Hence, sowing the spiritual things is a matter of life... The Lord Jesus came as a Sower to sow Himself as the seed of life into the human race
(Matt. 13:3, 37)...
In the Lord’s recovery we as ministers of the new covenant need to be sowers who impart life into others.
To be a sower is much more difficult than to be a teacher. In order to be a teacher, a person simply needs to go to a Bible school where he may be trained to be a good speaker, learning not only biblical doctrines and parables but also how to use one’s voice, tell stories, speak eloquently, and use gestures.
However, in order to be a sower, one must have seeds of life that can grow and produce Christ in others.
Such spiritual seeds are not mere doctrines or letters; instead, they are something of life in our spirit...
To acquire teachings is easy, but to obtain these seeds is difficult.
In 1 Corinthians 3:6 Paul says, “I planted.” Planting is also a matter of life, for it involves sowing seeds, the containers of life, or placing herbs, plants, or trees in the ground, all of which are living things that grow...
The believers, who have been regenerated in Christ with God’s life, are God’s cultivated land, a farm in God’s new creation [v. 9]. Corporately, we as the church of God have Christ planted in us. In order for us to plant Christ into others, we need the genuine experience of Christ as life in our spirit.
If we grow and produce Christ within us, we will have something of Christ to plant into others.
In 3:6 Paul continues, “Apollos watered.”
We should not only be planters but also waterers. Once we plant Christ into others, we need to water them with the water of life (Rev. 22:17)...We may liken a waterer in God’s farm to an irrigation system with a reservoir that supplies a farm with water...
We need to have the genuine experience of Christ as the water of life and a living contact with Him. Consequently, we will have a fountain of life bubbling within us constantly (John 4:14), and we will be a channel of living water, a divine irrigation system, that can supply others with the water of life (7:37-39). We need to be waterers, those who are filled with the water of life and who water their fellow believers for their growth in life.
If we do not have the sufficient experience of Christ as the living water, it will be difficult for us to water others.
In 1 Corinthians 4:15 Paul says, “In Christ Jesus I have begotten you through the gospel.”
To beget is to generate something, to bring forth something, through the impartation of life.
Like the apostle Paul, who begot the Corinthian believers in Christ by imparting the divine life into them, we should be fathers who beget spiritual children by imparting the divine life into others. Begetting, unlike teaching, is a matter of life.
We need to have the divine “life germ” in order to impart the divine life into others so that they may be begotten as children of God. (CWWL, 1970, vol. 1, pp. 577-579)
Further Reading: CWWL, 1970, vol. 1, pp. 577-583
HEILIG WOORD VOOR OCHTENDHERLEVING
WEEK 5 — DAG 6
Ochtendvoeding
1 Kor. 3:2 Ik heb u melk te drinken gegeven, geen vast voedsel, want u kon het nog niet verdragen...
1 Kor. 3:12 Maar als iemand op het fundament goud, zilver, edelstenen, hout, gras, stoppels bouwt.
Nadat we geestelijke kinderen hebben verwekt, moeten we hen voeden met de geestelijke melk [1 Kor. 3:2]. Daarom moeten we voeders zijn... Anderen melk te drinken geven is hen voeden. Voeden is een kwestie van leven. Het verschilt van onderwijzen, wat een kwestie van kennis is...
We moeten voortdurend gevoed worden met Christus als geestelijk voedsel, zodat we anderen kunnen voeden. We moeten ons voeden met Christus om geestelijke melk te produceren, zodat we onze geestelijke kinderen kunnen voeden.
Dit is een echte ervaring van Christus als leven.
(CWWL, 1970, vol. 1, p. 579)
Lezing van vandaag
Om het juiste kerkelijke leven te beoefenen, hebben we de echte ervaring van het leven nodig... Paulus was niet alleen een vader die geestelijke kinderen verwekte, maar ook een moeder die hen voedde. We moeten geestelijk sterk en gezond zijn, zodat we, net als Paulus, geestelijke kinderen kunnen verwekken en de geestelijke melk kunnen produceren om hen te voeden... Als de ouderlingen vaders worden die leven geven aan hun geestelijke kinderen en moeders die de geestelijke melk produceren om hen te voeden, zullen we een goed gezinsleven hebben in de kerk als het huisgezin van God (Ef. 2:19). De unieke manier om het kerkelijke leven te beoefenen als een goed gezinsleven is door de echte ervaring van het leven.
De nieuwe verbondsdienaars als zaaiers, planters, watergevers, verwekkers en voeders zouden uiteindelijk bouwers moeten worden... Paulus spreekt over zichzelf als "een wijze meesterbouwer" die het unieke fundament legde, Christus, waarop anderen konden bouwen [1 Kor. 3:10-11]...Paulus [spreekt] dan over het bouwen op het fundament van goud, zilver en edelstenen [v. 12]. Terwijl wij het werk van zaaien, planten, water geven, verwekken en voeden uitvoeren, zal Christus groeien in de gelovigen... Terwijl de gelovigen dag na dag groeien, zullen ze getransformeerd worden (2 Kor. 3:18; Rom. 12:2)... Bijgevolg zullen de gelovigen niet alleen volwassen planten zijn, dat wil zeggen, volwassen mannen in Christus (Openb. 14:4, 15; Kol. 1:28), maar ook goud, zilver en edelstenen, kostbare materialen voor de bouw van Gods huis (Openb. 21:2-3, 11, 18-22).
Goud staat voor de goddelijke natuur van de Vader, zilver staat voor het verlossende werk van Christus en edelstenen staan voor het transformerende werk van de Geest... Om bouwers te zijn, moeten we zelf de getransformeerde materialen zijn door gevormd te worden met de Drie-enige God. We zouden zowel de bouwers als het bouwmateriaal van het huis van God moeten zijn... Dan zullen we gekwalificeerd zijn om het huis van God te bouwen met andere gelovigen als de getransformeerde materialen.
De gelovigen als de getransformeerde materialen komen voort uit de groei in het leven, en de groei in het leven komt voort uit het zaaien, planten, water geven, verwekken en voeden. In dit licht hebben we in het kerkelijk leven niet alleen leraren of gidsen nodig, maar zaaiers, planters, watergevers, verwekkers, voeders en bouwers. In 1 Korintiërs 4:15 contrasteert Paulus gidsen met vaders... Gidsen geven instructies en aanwijzingen, terwijl vaders leven geven aan degenen die ze verwekken... Het feit dat er veel gidsen zijn maar weinig vaders, geeft aan dat de laatste onvergelijkelijk veel kostbaarder zijn dan de eerste. Bij het herstel van de Heer hebben we zaaiers, planters, watergevers, verwekkers, voeders en bouwers nodig, zodat de Heer Zijn organische gebouw, het huis van God, kan verkrijgen.
In 1 Korintiërs 12:3 zegt Paulus: "Niemand kan zeggen: Jezus is Heer! behalve in de Heilige Geest."... Door de naam van de Heer aan te roepen, eten we Hem, drinken we van Hem en ademen we Hem in om van Hem te genieten. Als wij allemaal in de plaatselijke kerken op deze manier van de Heer genieten, worden we niet alleen zaaiers, planters, watergevers, verwekkers (vaders), voeders (moeders) en bouwers, maar ook de kostbare materialen van goud, zilver en edelstenen voor de bouw van Gods woonplaats op aarde. Bijgevolg zullen we worden gevormd tot een prachtig organisch gebouw van God, het magnifieke huis van God. Dit is het juiste kerkelijk leven.
(CWWL, 1970, vol. 1, pp. 579-581, 583) Verder lezen: Levensstudie van Job, msg. 24
HOLY WORD FOR MORNING REVIVAL
WEEK 5 — DAY 6
Morning Nourishment
1 Cor. 3:2 I gave you milk to drink, not solid food, for you were not yet able to receive it...
1 Cor. 3:12 But if anyone builds upon the foundation gold, silver, precious stones, wood, grass, stubble.
After begetting spiritual children, we need to feed them with the spiritual milk [1 Cor. 3:2].
Hence, we need to be feeders...To give others milk to drink is to feed them. Feeding is a matter of life. It differs from teaching, which is a matter of knowledge...
We should be constantly nourished with Christ as spiritual food so that we may be able to feed others. We need to feed on Christ to produce spiritual milk so that we may be able to feed our spiritual children.
This is a genuine experience of Christ as life.
(CWWL, 1970, vol. 1, p. 579)
Today’s Reading
In order to practice the proper church life, we need the genuine experience of life... Paul was not only a father who begot spiritual children but also a mother who fed them.
We need to be spiritually strong and healthy so that, like Paul, we may be able to beget spiritual children and adequately produce the spiritual milk to feed them...If the elders become fathers who impart life to their spiritual children and mothers who produce the spiritual milk to feed them, we will have a proper family life in the church as the household of God (Eph. 2:19).
The unique way to practice the church life as a proper family life is through the genuine experience of life.
The new covenant ministers as sowers, planters, waterers, begetters, and feeders should eventually become builders...
Paul speaks of himself as “a wise master builder” who laid the unique foundation, Christ, for others to build upon [1 Cor. 3:10-11]...
Paul [then] speaks of building upon the foundation gold, silver, and precious stones [v. 12]. As we carry out the work of sowing, planting, watering, begetting, and feeding, Christ will grow in the believers...
While the believers grow day by day, they will be transformed (2Cor. 3:18; Rom. 12:2)... Consequently, the believers will be not only mature plants, that is, full-grown men in Christ (Rev. 14:4, 15; Col. 1:28), but also gold, silver, and precious stones, precious materials for the building of God’s house (Rev. 21:2-3, 11, 18-22).
Gold signifies the divine nature of the Father, silver signifies the redemptive work of Christ, and precious stones signify the transforming work of the Spirit...
In order to be builders, we ourselves need to be the transformed materials by being constituted with the Triune God. We should be both the builders and the building material of the house of God...Then we will be qualified to build the house of God with other believers as the transformed materials.
The believers as the transformed materials come from the growth in life, and the growth in life comes from the sowing, planting, watering, begetting, and feeding. In this light, what we in the church life need are not mere teachers or guides but sowers, planters, waterers, begetters, feeders, and builders. In 1 Corinthians 4:15 Paul contrasts guides with fathers...
Guides give instructions and directions, whereas fathers impart life to those whom they beget...
The fact that there are many guides but few fathers indicates that the latter are incomparably more precious than the former.
In the Lord’s recovery we need sowers, planters, waterers, begetters, feeders, and builders so that the Lord may gain His organic building, the house of God.
In 1 Corinthians 12:3 Paul says, “No one can say, Jesus is Lord! except in the Holy Spirit.”...It is by calling on the name of the Lord that we eat Him, drink of Him, and breathe Him into us in order to enjoy Him. If all of us who are in the local churches enjoy the Lord in this way, we will become not only sowers, planters, waterers, begetters (fathers), feeders (mothers), and builders but also the precious materials of gold, silver, and precious stones for the building of God’s habitation on earth. Consequently, we will be constituted a marvelous organic building of God, the magnificent house of God. This is the proper church life.
(CWWL, 1970, vol. 1, pp. 579-581, 583) Further Reading: Life-study of Job, msg. 24
De goede vertaling gaan begrijpen
Ik denk dat een goede vertaling van een heel groot belang is. Er bestaan veel verschillende Bijbelboeken en daaronder zijn de meeste Bijbelvertalingen begonnen met zeer oud taalgebruik dat niet meer actueel is. Uiteraard heeft men geprobeert om dit probleem uit de wereld te helpen en is men verschillende, meer begrijpelijke vertalingen gaan maken. Wanneer de vertaling overtollig met niet meer gebruikelijke woorden is samengesteld, ontgaat namelijk meestal het allerbelangrijkste en dat is de feitelijke feitelijke betekenis die vaak in de Bijbel zal worden bedoeld. Een zeer gebruikelijk meer eenvoudige vertaling van de Bijbel heet dus gewoon: "Het Boek" Deze Bijbel heeft tevens het grote voordeel dat bij ieder verhaal een korte inleiding te vinden is. Later is er in Nederland ook het boek uitgekomen met als titel: "Bijbel in Gewone Taal" Ook deze vertaling geeft vaak goed verstaanbare uitleg, ook al worden er af en toe teveel versen gewoon weg gelaten. Predikant Nico ter Linden heeft zich met zijn eigen vertaling met als titel: "HET VERHAAL GAAT..." vooral willen gericht op mensen die nog niet geloven. (dat dit een bijzondere groep is, mocht ik ook ervaren en het heeft als achtergrond dat Nico ter Linden zijn studie veel heeft willen toepassen in gevangenissen) Ook heeft Nico een werkelijk fantastische 3 delige kinderbijbel uit willen geven. Eigenlijk is dit ook al een Bijbel voor NOG NIET-GELOVIGEN. Ook deze kinderbijbel pak ik regelmatig ter hand om bepaalde verhalen weer zelfs op te kunnen zoeken.
Understanding the good translation
I think that a good translation is of great importance. There are many different Bible books and among them most Bible translations started with very old language that is no longer current. Of course, people have tried to solve this problem and have started to make different, more understandable translations. When the translation is redundantly composed with words that are no longer common, the most important thing is usually missed and that is the actual factual meaning that is often meant in the Bible. A very common, simpler translation of the Bible is therefore simply called: "The Book". This Bible also has the great advantage that a short introduction can be found with each story. Later, the book was also published in the Netherlands with the title: "Bible in Common Language". This translation also often gives a good understandable explanation, even though sometimes too many verses are simply left out. With his own translation entitled: "THE STORY GOES...", preacher Nico ter Linden has especially wanted to focus on people who do not yet believe. (that this is a special group, I was also allowed to experience and it has as a background that Nico ter Linden wanted to apply his study a lot in prisons) Nico also wanted to publish a really fantastic 3-part children's bible. Actually, this is also a Bible for NON-BELIEVERS. I also regularly pick up this children's bible to be able to look up certain stories again.
De bijzondere rol van klank in het menselijk leven.
Veel mensen beseffen zich niet dat de rol van klank in het leven vele malen groter is dan die van het woord.
Toch ben ik hier als muzikante zoon zeer duidelijk achter gekomen
Maar ook een bekende professor (Albert Mehrabian -1939) kwam hier vele jaren geleden al achter met een heel bekend onderzoek over communicatie
Zo en zo zou dit aantoonbare onderzoek bekend mogen worden bij alle geloofsgroepen die werkelijk het hoogste woord graag willen verkondigen.
En ja volgens de wetenschapper was zelfs de lichaamstaal de meest belangrijke vorm van communicatie.
Dit gegeven zou eigenlijk een must moeten zijn voor een ieder die zo graag het hoogste woord wil verkondigen.
Wellicht zullen seksuele misvattingen van vele kerkelijke leiders hierdoor heel duidelijk gelijk al naar voren komen.
The special role of sound in human life.
Many people of life don't realize that the role of sound of life is many times greater than that of the word.
Yet, as a musician's son, I have come to realize this very clearly
But a well-known professor (Albert Mehrabian -1939) also discovered this already many years ago with a very well-known study of communication.
This demonstrable study should become known to all religious groups that really want to proclaim the highest word.
And yes, according to the scientist, even body language was the most important form of communication.
This fact should actually be a must for anyone who wants to proclaim the highest word.
Perhaps the sexual misconceptions of many church leaders will become very clear right away.
Maak jouw eigen website met JouwWeb