HAAGSE KUNSTACADEMIE

Omdat deze academie in de Koninklijke stad Den Haag staat, heet deze kunstacademie de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst of zowel de KABK. Zie: https://www.kabk.nl/ 

Het was weer voor het eerst dat ik naar het eindexamens ging kijken van meerdere kunstacademie studenten van deze academie in Den Haag.

Het is altijd bijzonder om te zien hoe mensen hun leven in de kunst gaan.

Soms alleen en soms met elkaar.

Maar in kunst wil men de ander altijd graag bereiken om iets aan de ander te willen laten zien, te laten weten. laten weten of gewoon te laten ervaren. Kunst is niet voor niets een hele belangrijke vorm van communicatie. Natuurlijk kan je nooit alles zien en is het slechts een selectie die ik kan laten zien en mijn aandacht heeft kunnen bereiken. Natuurlijk zal ik nog heel veel gemist hebben en dat geeft de grote beperking van de mens natuurlijk ook weer  gelijk even bloot. De mens kiest vaak vanuit persoonlijke herkenbare gevoelens en dat is natuurlijk nooit anders geweest.

Je kunt natuurlijk ook een kijkje gaan nemen op eerdere registraties die ik gemaakt heb op de site: https://kunstscholen.jouwweb.nl

 

THE HAGUE ART ACADEMY

Because this academy is located in the Royal city of The Hague, this art academy is called the Royal Academy of Art or both the KABK. See: https://www.kabk.nl/

It was the first time that I went to watch the final exam of several art academy students from this academy in The Hague.

It is always special to see how people go about their lives in art.

Sometimes alone and sometimes together.

But in art one always wants to reach the other in order to show something to the other, to let them know. let us know or just let them experience it. Art is a very important form of communication for a reason. Of course you can never see everything and it is only a selection that I can show and that has reached my attention. Of course I will have missed a lot and that of course also exposes the great limitation of man  right away. People often choose from personal recognizable feelings and that has of course never been different.

Of course you can also take a look at previous registrations I made on the site: https://kunstscholen.jouwweb.nl

 

KUNSTACADEMIE  DEN HAAG 2025

Op zondag 6 juli 2025 bezocht ik de eindexamententoonstelling van de kunstacademie in Den Haag. Ik ben niet alle ruimtes afgegaan. Toch kwam ik een paar bijzondere exposities tegenkomen.

On Sunday, July 6, 2025, I visited the graduation exhibition at the art academy in The Hague. I didn't visit every room, but I did come across a few special exhibits.

Via deze weg wil ik ook jonge studenten  kennis laten maken met mijn vorm van "photodrawing" ( kijk hiervoor ook op https://www.photodrawing.nl/ ) van de mensen waar ik een portret van heb genomen maakte ik een zogeheten photodrawing. Dit is een volgens een nieuwe techniek die ik zelf heb gevonden en graag wil doorgeven. voor contact kan men zich richten op:

hdgtip@gmail.com 

of telefoonnummer: +31 (0)6 - 42233166

Hans de Groot

I would also like to introduce young students to my form of "photodrawing" (see also https://www.photodrawing.nl/) of the people I took a portrait of, I made a so-called photodrawing. This is according to a new technique that I discovered myself and would like to pass on. For contact you can contact:

hdgtip@gmail.com   

or telephone number: +31 (0)6 - 42233166

Hans de Groot

Uiteraard liep ik als eerste langs de grote tuin, maar daar maakte ik alleen een foto van.

Of course, I walked past the large garden first, but I only took a picture of that.

De bibliotheek van de kunstacademie bleek open te zijn en er stond in grote letters geschreven: "MATERIE DOET ERTOE", Proefschrifttentoonstelling 2025'

The art academy library turned out to be open and there was written in large letters: "MATTERS DOES MATTER", Thesis Show 2025

In een ruimte die vlak naast de bibliotheek was, trof ik eigenlijk voor de eerste keer een zeer rijke verzameling oude beelden aan die deels in plastic ingepakt waren. Hierdoor vielen ze mij in het bijzonder op.

In a room right next to the library, I actually encountered for the first time a very rich collection of old sculptures, some of which were wrapped in plastic. This is what made them particularly striking to me.

De dansende muzikanten in beeld, zorgde ervoor dat ik er wat tegenwoordige "jonge" muziekanten bij wilde plaatsen.

The dancing musicians in the images made me want to include a few contemporary "young" musicians as well.

PIP GREENAWAY

PIP GREENAWAY. Onlangs liep ik een ruimte binnen waar een jonge vrouw voor zat te bellenblazen met kauwgom. Ik vroeg haar of de kauwgom lekker smaakte. Het bleek exposant PIP te zijn, die vooraan in haar eigen tentoonstelling zat. Pas toen ik haar tentoonstelling bekeek, begreep ik waarom ze bij de ingang bellen wilde blazen.

PIP GREENAWAY. Then I walked into a room where a young woman was sitting in front of it, blowing bubbles with chewing gum. I asked her if the gum tasted good. It turned out to be exhibitor PIP, who was at the front of her own exhibition. Only when I saw her exhibition did I understand why she wanted to blow bubbles at the entrance.

"too muchto swallow'

The act of chewing gum-initially valued for its freshness
and sucial allure-becomes undesurable waste once its
temporary pleasure is exhausted. Emphasized through
rhythm and deliberate overstimulation of the sinses, we
witness a transformation: from consuming a desirable objest
to becoming a desirable object - perhaps to becoming
unwanted debris.Like gum, which is first praised for its ability
to refresh, entertain and enhance social presence, but is
ultimately discarded once its function is fullfilled.

 

The audio-visual installation TOO MUCH TO SWALLOW by Pip Greenaway (2000) reconstructs a store where a threechannel video displays illusory shop windows from streets in Western Europe.

Interwoven through these images is a single figure, compulsively chewing gum until she gradually transforms into the very product she consumes.

Through the layering of image, sound and scent, the installation pobes our collective obsession with crafting dreams like appearances and how consumer culture generations create temporary illusions in which we willingly take part.

 

Exploring the connection between overconsumption and personal identity through the metaphor of chewing gum, challenging the audience to recognize their own role in the spectacle. Artist: Pip Greenway Soundscape: Pip Greenaway & Niels Kraak

'te veel om te slikken'

Het kauwen van kauwgom – aanvankelijk gewaardeerd om zijn frisheid en sociale aantrekkingskracht – wordt een onhoudbare verspilling zodra het tijdelijke genot is uitgeput. Door het ritme en de opzettelijke overstimulatie van de zintuigen, zijn we getuige van een transformatie: van het consumeren van een begeerlijk object naar het worden van een begeerlijk object – misschien wel tot ongewenst afval. Net als kauwgom, dat aanvankelijk wordt geprezen om zijn vermogen om te verfrissen, te vermaken en de sociale aanwezigheid te versterken, maar uiteindelijk wordt weggegooid zodra zijn functie is vervuld.

De audiovisuele installatie 'TOO MUCH SWALLOW ' van Pip Greenaway (2000) reconstrueert een winkel waar een driekanaalsvideo illusoire etalages van straten in West-Europa toont.

Door deze beelden heen is een enkele figuur verweven die dwangmatig kauwgom kauwt, totdat ze geleidelijk transformeert in het product dat ze consumeert.

Door de gelaagdheid van beeld, geluid en geur prikkelt de installatie onze collectieve obsessie met het creëren van dromen zoals schijn en hoe generaties van consumentencultuur tijdelijke illusies creëren waaraan we vrijwillig deelnemen.

De installatie onderzoekt de connectie tussen overconsumptie en persoonlijke identiteit aan de hand van de metafoor van kauwgom en daagt het publiek uit om hun eigen rol in het spektakel te herkennen. Kunstenaar: Pip Greenway Geluidsinstallatie: Pip Greenaway & Niels Kraak

PIP GREENAWAY

INA  MITEVA

Marlous   Neelissen

ANNA   CZARSKA

anna czarska
inside

seeing my life through different contexts. I 've realized that many facors have tinted my perception black.

Now I'm expanding through that black. Without rejecting it, I am welcoming the other colors of the rainbow into my life - to create a more neutral harmony.

What is life, if not the mindset we acquire, adapt, or learn?
Inside is a story both with and without narration. It's a space to reflect on the good and the bad.

A space to get to know someone else's inside-
and your own.

An invitation to dive in and take whatever you want, or need, from there.

Anna Czarska
Binnen

Mijn leven bekijken vanuit verschillende contexten. Ik heb me gerealiseerd dat veel factoren mijn perceptie zwart hebben gekleurd.

Nu breid ik me uit door dat zwart. Zonder het af te wijzen, verwelkom ik de andere kleuren van de regenboog in mijn leven - om een neutralere harmonie te creëren.

Wat is het leven, als het niet de mindset is die we verwerven, aanpassen of leren?
Binnen is een verhaal, zowel met als zonder verhaal. Het is een ruimte om te reflecteren op het goede en het slechte.

Een ruimte om de binnenkant van iemand anders te leren kennen -
en die van jezelf.

Een uitnodiging om erin te duiken en daaruit te halen wat je wilt of nodig hebt.

I hope that wherever you are now,

You are happy.

 

I don’t want to impose options on you,

But I very much hope that you heaven is

Lying in the living room at our home with

The smile with which you always had,

Or running around Grandma’s house

Ik hoop dat je, waar je nu ook bent,
gelukkig bent.

 

Ik wil je geen keuzes opleggen,
maar ik hoop van harte dat je in de hemel bent
liggend in de woonkamer bij ons thuis met
de glimlach die je altijd had,
of rennend rond oma's huis

Please visit me in a drawm one day –

May it be a day like every other these past

Years, when I come home and run into

My mum and you, and even though we

Haven’t seen each other for just a short

While, you are very excoded abpit tje

Reunion and happy to see me.

 

I fit could, I would board the nearest plane,

Just to kiss your black little head one last

Time and hold your paw as you fall asleep

Forever.

Bezoek me alsjeblieft eens in een tekening –
Moge het een dag zijn zoals alle andere de afgelopen
Jaren, wanneer ik thuiskom en
Mijn moeder en jou tegenkom, en hoewel we
elkaar maar kort
tijd niet hebben gezien,
ben je erg blij me te zien.

 

Als ik kon, zou ik in het dichtstbijzijnde vliegtuig stappen, gewoon om je zwarte hoofdje nog een keertje kussen en je poot vast te houden terwijl je in slaap valt
voor altijd.

All want for you is

To have a great, healthy life

Het enige wat ik voor jou wil is

Een geweldig, gezond leven

I'm always here for you.

Please don't drink too much. 

Ik ben er altijd voor je.

Drink alsjeblieft niet te veel.

And the I curl up my legs and feel like

Something is about to happen

 

Something ban and wrong

Soo I am looking for a source.

Am I feeling okay?

Anithing that hurts me?

En dan krul ik mijn benen op en voel ik dat er iets gaat gebeuren.

 

Iets verbodens en verkeerds.

Dus ik zoek een bron.

Voel ik me goed?

Doet iets pijn?

I have so much hope insite of me.

Hope that one day i twill be better.

Ik heb zoveel hoop in mezelf.

Ik hoop dat het ooit beter met me zal gaan.

No accepted the fact and tried to

minimise its urpleasant effects

 

But this winter, your presence caused me

even more discomfort and panic attacks

that before

Nee, ik accepteerde het feit niet en probeerde de onaangename effecten ervan te minimaliseren.

 

Maar deze winter bezorgde jouw aanwezigheid mij nog meer ongemak en paniekaanvallen dan voorheen.

Mom told me.

You sal at the table in our livingroom.

You where slowly eating 

when the phone rang.

You greeted the person with a smile

on your face, making inside jokes

and being friendly

Mama vertelde het me.

Je zat aan tafel in de woonkamer.

Je was rustig aan het eten

toen de telefoon ging.

Je begroette de persoon met een glimlach,

maakte grapjes en was vriendelijk.

You never did.

Or maybe you are?

Dat heb je nooit gedaan.
Of misschien wel?

LUKAS  VONK

JACOLINDE  GEERTE

Zeker een bijzondere ontmoeting was  mijn ontmoeting met  Jacolinde. Op uitnodiging heb ik nog even plaats bij hun willen nemen. Ik vond het natuurlijk erg bijzonder dat zij haar wilde richten op de uitdrukking van meerdere kunstvormen, iets waar ik zelf ook via mijn stichting Bando ( https://www.stichtingbando.nl/ )  ook altijd mee bezig willen houden.

My meeting with Jacolinde was certainly a special encounter. They invited me to sit with them for a while. I thought it was very special that she wanted to focus on the expression of multiple art forms, something that I also always want to be involved with through my foundation Bando ( https://www.stichtingbando.nl/  ).

Bachelor Beeldende Kunst
Jacolinde Geerte
Aan 't land Inheems Worden (2025)
Via het ritueel van voorouderlijk handwerk onderzoek ik vragen over

verbondenheid,
identiteit,

onwaardigheid

existentialiteit.

Werkend met heidense mystiek, wordt het
ceremoniële veld geactiveerd door deelname als middel om vergeten materiële, vrouwelijke culturen uit het verleden te herinneren en terug te winnen en animistische manieren van verbinding.

 

Het ritueel,

als de structuur van het huidige moment,

verbindt het verleden met het heden

en de dood met het leven.

 

Dit veld verankert en belichaamt een reis die de cyclus van het leven verkent als analogie voor het
creatieproces en is een ode aan het bezielde land waartoe ik behoor.

Voel u welkom,

u bent van harte uitgenodigd om deel te nemen.

Bachelor Fine Arts
Jacolinde Geerte
Aan 'T land Inheems Worden (2025)
Through the ritual of ancestral craft, I explore questions of

belonging,
identity,

indiginety

existentiality,

 

working with paganist mysticism, the ceremonial field is activated through participation as a means to remember and reclaim forgotten material feminine cultures of the past and animist ways of connection.

 

The ritual,

as the fabric of the present moment,

binds past into present

and death into life.

 

This field anchors and embodies a journey that explores the cycle of life as analogy for the
process of creation and is an ode to the animated land to which I belong.

 

Please, feel welcome,

You are most invited to take part.

GRAD SHOW  2023

Een klein stukje tekst dat ik toevallig fotografeerde

KKA-74

THE GREEN BOOK

LEFT
I hope that wherever you are now
you are happy.

RIGHT
I don't want to impose options on you,
but I very much hope that your home with
the smile with which you always had,
of running around Grandma's house.

 

KKA-75

THE GREEN BOOK

LEFT
Please visit me in a dream one day -
may it be a day like every other these past
years, when I come home and run into
my mum and you, and even though we
haven't seen each other for just a short
while, you are ver excited about the
reunion and happy to see me.

RIGHT
If I could. I woud board the nearest plane.
just to kiss your black little head one last
time and hold your paw as you fall asleep
forever.

A small piece of text that I happened to photograph

KKA-74

HET GROENE BOEK

LINKS
Ik hoop dat je, waar je nu ook bent, gelukkig bent.

RECHTS
Ik wil je geen keuzes opleggen,
maar ik hoop van harte dat je thuis bent met
de glimlach waarmee je altijd rondrende bij oma.

 

 

KKA-75

HET GROENE BOEK

LINKS
Kom me alsjeblieft eens bezoeken in een droom -
moge het een dag zijn zoals alle andere de afgelopen jaren, wanneer ik thuiskom en
mijn moeder en jou tegenkom, en hoewel we
elkaar nog maar kort niet hebben gezien, ben je erg enthousiast over de
reünie en blij me te zien.

RECHTS
Als ik kon, zou ik in het dichtstbijzijnde vliegtuig stappen. Gewoon om je zwarte hoofdje nog een keer te kussen en je poot vast te houden terwijl je in slaap valt voor altijd.

Alexey Yurenev (stille held)

2019 - doorlopend

Vitrinetafel, 2 kunstenaarsboeken, 3 videoloops, orthografische afdruk, 2 fotopolymeeretsen, Hahnemuhle satijn, Hahnemuhle etspapier, archiefmateriaal, 4 kleuren risodruk, boekdrukmachine Tafelafmetingen: 400 x x120

Mijn opvoeding in Moskou weergalmde met de echo's van de Tweede Wereldoorlog. Wat misschien wel het ergste conflict in de menselijke geschiedenis is, inclusief de mijne. Toen ik opgroeide, ging ik elk jaar op de dag van de overwinning naar de nieuw gebouwde monumenten met mijn grootvader, Grigoriy Lipkin, een held. Hij zou plechtig toekijken hoe tanks, oorlogsschepen en vliegtuigen in een...

Alexey Yurenev (silent hero)

2019 - ongoing

Vitrine table, 2 artist books, 3 video loops, orthographic print, 2 photopolymer etchings, Hahnemuhle satin, Hahnemuhle etching paper, archival material, 4 colour riso print, letterpress machine Table size: 400 x x120

My upbringing in Moscow reverberated with the echoes of World War Two. What is arguably the worst conflict in human history, including my own. Growing up, every year on victory day I would go to the newly built monuments with my grandfather, Grigoriy Lipkin, a woar hero. He woould solemmnly watch reappropriate tanks, warship and planes int a....

Om de ruimte te vullen die het zwijgen van mijn grootvader heeft achtergelaten, begin ik aan een reis door geschiedenis, ruimtes en tijd om opnieuw te onderhandelen over een verhaal over de tijd van mijn grootvader in de oorlog. Door machine learning, moederfoto's, archieven, interviews met de laatst levende Rid Armu-veteranen en forensisch veldwerk te combineren, onderzoekt en bevraagt Silent Hero hoe deze technologieën en methoden de productie van kennis en het collectieve geheugen vormgeven.

To fill the vold left by my grandfather's silance, I embark on a journey through histories, spaces and time to renegotiate a narrative of my grandfather's time in the war. Combining machine learning, mamily photographs, archives, interviews with the last lving Rid Armu veterans and forensic field work, Silent Hero explores and questions how these technolgies and methods shape the production of knowledge and collective memory.

Na aanleiding van de gefotografeerde tekst zocht ik nog wat meer over Alexey op en vond ik via Linkedin het volgende:

 

Following the photographed text, I looked up some more about Alexey and found the following via Linkedin:

Info Alexey Yurenev:

Visueel onderzoeker, fotograaf, docent Internationaal Centrum voor Fotografie Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag (KABK) (New York, Verenigde Staten)

Alexey Yurenev is een fotograaf en visueel onderzoeker die geïnteresseerd is in hoe technologie de productie van kennis en het collectieve geheugen vormgeeft. De documentaireprojecten van Yurenev zijn gepubliceerd in The New York Times, National Geographic, Topic en Literary Hub. Zijn werk is erkend door organisaties als Photographer of the Year International en Silurian Society of New York en genomineerd voor een EMMY- en Shorty-prijs. In 2020 was Yurenev medeoprichter van een platform gewijd aan innovatieve visuele strategieën FOTODEMIC.org en werd hij faculteitslid van het International Center of Photography in New York.

Info Alexey Yurenev:

Visual researcher, photographer, teacher International Center for Photography Royal Academy of Art The Hague

(KABK) (New York, United States)

Alexey Yurenev is a photographer and visual researcher interested in how technology shapes the production of knowledge and collective memory. Yurenev’s documentary projects have been published in The New York Times, National Geographic, Topic and Literary Hub. His work has been acknowledged by organizations such as Photographer of the Year International and Silurian Society of New York and nominated for an EMMY and Shorty awards. In 2020, Yurenev co-founded a platform dedicated to innovative visual strategies FOTODEMIC.org and became a faculty member at The International Center of Photography in New York.

 

https://youtu.be/oGiOwoTUavg

Het was leuk en ontspannend voor mij om even mee te gaan doen met een workshop en dus even lekker te gaan zitten en te gaan tekenen. Dit dus door een het aanbod van deelname van een kunstenaar die zijn roots in IJsland had. 

It was fun and relaxing for me to join a workshop and sit down and start drawing. This is due to the offer of participation from an artist who had his roots in Iceland.

Deze jonge kunstenares was geraakt door het zintuig geur ( ze bleek zelf allergisch voor heel veel kunstmatige geur te kunnen zijn) en organiseerde toen zelfs een workshop voor natuurlijke lichaamsgeur.

 

Ik vond het  zeker bijzonder om te bemerken hoe zij natuurlijke geur als onderwerp voor haar, een hele workshop had kunnen opleveren..

This young artist was touched by the sense of smell (she turned out to be allergic to many artificial scents herself) and then even organized a workshop for natural body scent.

 

I certainly thought it was special to notice how she could have created an entire workshop for her as a subject of natural fragrance.

Ook met Hanna Burgers heb ik een klein, maar zeker bijzonder gesprek gevoerd

I also had a small, but certainly special conversation with Hanna Burgers.

Dubbele natuur

De tuin sterft, de vrouw en de geit zijn de enigen die het weten. Wanneer en hoe is onbekend, maar tekenen wijzen op de snelle ontwikkeling van verval. In een complex gesprek stuiten ze op hun meningsverschillen, angsten en hoop voor de tuin. Ze kampen allebei met een diepe liefde voor hun huis, maar met heel verschillende ideologieën.

We verdelen onze argumenten over de toekomst vaak in ‘menselijke kanttekeningen’ en ‘ecologiegerichte benaderingen’. Maar de waarheid is dat het allemaal voor dezelfde zaak is. Met dit gesprek over twee verschillende filosofieën over het schepsel zijn in een stervende omgeving hoop ik balans te vinden binnen de dualiteit.

Vivien Bruschi

Dual Nature

The garden is dying, the woman and the goat are the only ones that know. When or how is unknown, but signes point to the quick development of decay. In a complex conversation they stumble upan their differences fears, and hopes for the garden. Both of them afgueing with a deep love for their home, but very different  ideologies. 

We often devide our arguments on the future into "human cantered", and "ecology centered"/ But the truth is that it is all for the same cause. With this conversation about two different philosophies on being a creature in a dying environment I hope to find balance within duality.

Vivien Bruschi

Video fragmenten

Omdat ik natuurlijk een grote liefde voor poppenspel heb, viel ik (toevallig als laatste)  voor het eenvoudige, maar zeer doeltreffende poppenspel van deze Italiaanse eindexamen studente met wie ik ook nog heel even heb gesproken.

 

Om de kijkers van deze website kennis te laten maken met slechts een paar bijzondere poppenspelers van Nederland, laat ik hieronder ook graag een blik van een drietal bekende Nederlandse poppenspelers zien. Poppenspelers die alledrie een heel bijzonder verhaal voor mij persoonlijk hebben kunnen betekenen en met wie ik alledrie persoonlijk kennis heb mogen maken.

Because I naturally have a great love for puppetry, I (coincidentally last)  fell for the simple, but very effective puppetry of this Italian graduating student with whom I also spoke briefly.

 

To introduce the viewers of this website to just a few special puppeteers from the Netherlands, I would also like to show a glimpse of three well-known Dutch puppeteers below. Puppeteers, all three of whom have been able to mean a very special story to me personally and with whom I have been able to get to know all three personally.

3 NEDERLANDSE POPPENSPELERS

klik op de afbeeldingen om een  filmpje te kunnen zien en om kennis te kunnen maken met deze grote Nederlandse  talenten.

3 DUTCH PUPPET PLAYERS

click on the images to watch a film and to get acquainted with these great Dutch talents.

JOZEF VAN DEN BERG

HENK BOERWINKEL

FRED DELFGAAUW

Een poppenspel met een story die op werkelijkheid is gebaseerd. Fred Delfgaauw was in het begin van zijn carrière bevriend met Lenie Spekman. Via Lenie, een poppenmaakster, leerde Fred ook haar man Peter kennen die regisseur bleek te zijn. Het idee: nu kon zijn vriendin Lenie zijn toneelbeeld en poppen maken, en haar man Peter zijn regisseur spelen.

Dit werd een afspraak die jarenlang zeer succesvol verliep.

Maar helaas toch na het verloop van een aantal jaren, bleek er iets zeer naars tussen Fred en de man van Lenie te kunnen voordoen. Fred was zonder het te willen, achter een zeer groot geheim van zijn regisseur gekomen en dit was iets dat hij tegen zijn vriendin Lenie moest vertellen. Echter bleek het zo heftig te kunnen zijn, dat in 1 keer de relatie met zijn vriendin Lenie verbroken werd. Lenie wist haar geen raad meer. Dus niet voor niets dat Fred vele jaren later in een zeer gelijkend (poppen)portret van zijn voormalige vriendin Lenie, haar in de rol van de "verstokte rookster", neer wilde zetten als "mevrouw Rooibos"

Hiermee wilde hij zeker aangeven dat zijn voormalige vriendin Lenie er echt veel beter aan kunnen doen om haar zogenaamd "geliefde man", destijds gelijk te verlaten en haar in de zogeheten " wachtkamer van de liefde" plaats te gaan nemen. Dit zien we dus verbeeld door Fred in een poppenspel. Een poppenspel dat dus op werkelijkheid gebaseerd is.

 

(Toevallig ben ik het zelf ook roerend met Fred eens, want ook ik weet al tientalen jaren van wat zich er in deze familie heeft afgespeeld en dat heb ik zelf destijds hoogstpersoonlijk van Fred kunnen vernemen.) 

FRED DELFGAAUW

A puppet show with a story based on reality. Fred Delfgaauw was friends with Lenie Spekman at the beginning of his career. Through Lenie, a doll maker, Fred also got to know her husband Peter, who turned out to be a director. The idea: now his girlfriend Lenie could make his stage image and puppets, and her husband Peter could play his director.
This became an agreement that went very successfully for many years.
But unfortunately after a number of years, it turned out that something very bad could happen between Fred and Lenie's husband. Fred had unintentionally found out a very big secret from his director and this was something he had to tell his girlfriend Lenie. However, it turned out to be so intense that the relationship with his girlfriend Lenie was broken in 1 time. Lenie didn't know what to do anymore. So it is not for nothing that many years later, in a very similar (puppet) portrait of his former girlfriend Lenie, Fred wanted to portray her in the role of the "inveterate smoker", as "Mrs Rooibos"
With this he certainly wanted to indicate that his former girlfriend Lenie could really do much better to leave her so-called "beloved man" at the time and take her place in the so-called "waiting room of love". So we see this depicted by Fred in a puppet show. A puppet show that is based on reality.


(Coincidentally, I myself also agree with Fred, because I too have known for decades about what happened in this family and I was able to learn that personally from Fred at the time.)

HOTEL MODERN

En natuurlijk wil ik jullie niet het grote talent uit Rotterdam onthouden.

Ik kwam er op omdat de destijds bevriende actrice Clinty Thuijls  er eens voor had kunnen invallen.Toen ik op advies van Clinty er eens mee kennis maakte, was ik verkocht en heb ik ook met deze groep nog eens persoonlijk kennis willen maken 

 

And of course I don't want to withhold the great talent from Rotterdam.
I came up with it because the actress Clinty Thuijls, who was friends at the time, could have filled in for it. When I got acquainted with it on the advice of Clinty, I was sold and I also wanted to get to know this group personally

 

TEVENS EEN VAN DE MEEST INDRUKWEKKENDE WEBSITES DIE IK TEGEN BEN GEKOMEN KWAM VAN HOTEL MODERN

ZIE (ook in het Engels):

https://hotelmodern.nl/ 

ALSO ONE OF THE MOST IMPRESSIVE WEBSITES I HAVE ENCOURAGED CAME FROM HOTEL MODERN

SEE (also in English):

https://hotelmodern.nl/