BIJZONDER

Hieronder een bijzonder filmpje dat ik op zaterdag 4 oktober 2025 in het Rijswijks museum filmde.

Het waren vele draad figuurtjes die met zijn allen leuk konden bewegenben dat werd nog leuker toen ik er een muziekje aan vast plakte.

Babette Zwinkels

Op zondag 5 oktober 2025 werd ik blij verrast door een bijzondere straatmuzikantein het centrum van Den Haag. Ik luisterde naar haar,  gaf haar een donatie en maakte een foto van haar om haar naam te willen onthouden. Ze had dezelfde naam als mijn dochter "Babette"

Babette Zwinkels

On Sunday, October 5, 2025, I was pleasantly surprised by a special street musician in the center of The Hague. I listened to her, gave her a donation, and took a picture of her so I wouldn't forget her name. She shares my own daughter's name, "Babette."

Ik vervolgde mijn weg naar "De Haagse Kunstkring "

 

I continued my way to "The Hague Art Circle"

Als eerste genoot ik even op het Kunstkring toilet

First I enjoyed the Kunstkring toilet for a while

Ja en uiteindelijk wilde ik weer verder 

Yes and in the end I wanted to move on again

Bij de Kunstkring werd ik wederom getroffen door het werk van mijn Russische collega uit Moscou en zag nu haar bijgaande tekst die ze had toegevoegd 

At the Art Circle I was once again struck by the work of my Russian colleague from Moscow and now saw the accompanying text that she had added

Irene Kovalesvskaya. Metamorphoses

Since 2022 I have been living in the Netherlands

-

a country whose nature revealed itself for me in a way I had never experienced.

 

 

Born in Moscow, having spent many years in Kyiv,

I arrived here with the eyes of someone from another landscape,

another world. What may seem familiar to those who grew up here appeared to me as something extraordinary

 

- an unexpected revelation.

It was the trees that struck me most profoundly. Their unusual curves and forms seem alive

-

full of silent movement, of stories untold, of both fragility and strength.

They embody a quiet grandeur, and through them I finally understood why Dutch painters have been drawin to portray the for centuries.

 

My series "Metamorphoses" reflects on the dialogue between humanity and nature, on tranformation, connection, and unity.

To me, trees are like people: Look closely, and their silhouettes reveal anthromorphic forms.

 

They live and die, endure suffring and still survive.

Like us, they often stand definseless in the face of destruction, violence, or ecological threat.

 

And like us, they long for protection.

Fpr ,e, the vulnerable nature of the Netherlands is not only a fraginel ecosystem in need of care,

but also a mirror of human vulnerab'pti.In my work, trees become more that trees:

 

they are symbols, guardians of memory, witnesses of history - emodying at once fragility and resillence, silence and strenght.

 

Through their images, I strive to capture the delicate threshold where destruction meets hope,

where vulnerability turns into endurance.

 

Irene Kovalesvskaja. Metamorfosen

Sinds 2022 woon ik in Nederland

een land waarvan de natuur zich voor mij openbaarde op een manier die ik nog nooit eerder had meegemaakt.

 

Geboren in Moskou, na vele jaren in Kiev te hebben doorgebracht,

kwam ik hier aan met de ogen van iemand uit een ander landschap,

een andere wereld. Wat misschien bekend lijkt voor degenen die hier zijn opgegroeid, leek mij iets buitengewoons

- een onverwachte openbaring.

Het waren de bomen die me het meest troffen. Hun ongewone rondingen en vormen lijken levend –

vol stille beweging, van onvertelde verhalen, van zowel kwetsbaarheid als kracht.

Ze belichamen een stille grandeur, en door hen begreep ik eindelijk waarom Nederlandse schilders al eeuwenlang tekenen om de natuur te verbeelden.

 

Mijn serie "Metamorphoses" reflecteert op de dialoog tussen mens en natuur, op transformatie, verbinding en eenheid.

Voor mij zijn bomen net mensen: kijk goed en hun silhouetten onthullen antropomorfe vormen.

 

Ze leven en sterven, ondergaan lijden en overleven nog steeds.

Net als wij staan ​​ze vaak machteloos tegenover vernietiging, geweld of ecologische bedreiging.

En net als wij verlangen ze naar bescherming.

De kwetsbare natuur van Nederland is immers niet alleen een fragiel ecosysteem dat zorg nodig heeft,

maar ook een spiegel van de menselijke kwetsbaarheid. In mijn werk worden bomen meer dan bomen:

ze zijn symbolen, bewakers van de herinnering, getuigen van de geschiedenis - ze belichamen tegelijk kwetsbaarheid en veerkracht, stilte en kracht.

Met hun beelden streef ik ernaar de delicate grens vast te leggen waar vernietiging hoop ontmoet,

waar kwetsbaarheid overgaat in uithoudingsvermogen.

Uiteindelijk wilde ik weer naar huis en toch ook weer eventjes langs Babette

In the end I wanted to go home again and also visit Babette again

Babette was er gelukkig nog

Luckily Babette was still there

Ik nam nu een klein stukje film van Babette op en besloot om haar te gaan vragen waar ze vandaan kwam en ze bleek gewoon Nederlands te zijn en uit Rotterdam te komen. Ik heb haar mijn welgemeende  complimenten willen geven.

I filmed a short clip of Babette and decided to ask her where she was from, and it turned out she was actually Dutch and from Rotterdam. I wanted to give her my sincere compliments.

EEN PAAR PHOTODRAWINGS VAN BABETTE 

IK BESLOOT OM OP 7 OKTOBER NOG EEN PAAR PHOTODRAWINGS VAN DEZE BIJZONDERE BABETTE TE GAAN MAKEN

A FEW PHOTODRAWINGS OF BABETTE

I DECIDED TO MAKE A FEW MORE PHOTODRAWINGS OF THIS SPECIAL BABETTE ON OCTOBER 7TH.

Maak jouw eigen website met JouwWeb