GELOOF

 

Na de 2e wereld oorlog was in Nederland  HET GELOOF veelal verdwenen!

MAAR WAAROM DAN?

Men werd overheerst door de mens die het totaal niet meer kon begrijpen en daarbij dacht dat hij het nog goed deed ook. De dwalende geest in de mens had de Nederlander op de proef gesteld en men heeft vanuit angst en onwetendheid veel verkeerde keuzes gemaakt. Daar stond men dan als zwerver en misschien wel net zo als de goedbedoelde Italiaanse Figaro Tom Anders, die zijn eigen haren maar ging beschouwen als de ziel van de mens. Luid zong hij daarmee zijn diepste gevoelens naar buiten met het aanstekelijke lied dat zijn levensverhaal ging verbeelden in woord, klank, beeld en beweging.

After the Second World War, FAITH had largely disappeared in the Netherlands!

BUT WHY?

 

People were dominated by the person who could no longer understand it at all and thought he was doing it right.  The wandering spirit in man had tested the Dutchman and many wrong choices were made out of fear and ignorance. There they stood as a wanderer and perhaps just like the well-intentioned Italian Figaro Tom Anders, who came to regard his own hair as the soul of man. He loudly sang out his deepest feelings with the infectious song that depicted his life story in words, sounds, images and movement.

De Haagse veelzijdige kunstenaar Tom Manders, die de kunstacademie in Den Haag had gevolgd en voor mij vooral bekend werd als de zwerver "DORUS"

Tom Manders

De Haagse veelzijdige kunstenaar (cabaretier, zanger, komiek en tekenaar (1921–1972) die na de oorlog bij mij vooral bekend werd met het zingen van zijn levensverhaal in de rol van kapper Figaro. Voor mij was dit Dorus

Zijn historie van uit wikipey

Hoewel zijn geboorte officieel in de archieven staat als 24 oktober, is hij eigenlijk op 23 oktober geboren. Zijn vader liet hem een dag later inschrijven, omdat hij voor een zondagskind geen vrije dag kreeg.[1]

Al jong bleek zijn talent voor tekenen. Hij volgde de ULO en daarna een driejarige avondcursus Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Manders was onder andere actief als reclameschilder en ontwerper van affiches. Later ontwierp hij ook decors voor toneel en cabaretvoorstellingen. Tot zijn vaste opdrachtgevers behoorden Theater CarréLou BandyHeintje Davids en Wim Kan. In maart 1943 werd Manders in het kader van de Arbeitseinsatz naar Duitsland gezonden, waar hij als schilder te werk werd gesteld op een klein vliegveld in de nabijheid van München. Na een half jaar lukte het hem te ontkomen en reisde hij per trein terug naar Nederland.[2] Door Wim Kan kwam Manders op het idee zelf cabaret te gaan doen, net als zijn oudere broer Kees.[3]

Vanaf 1953 was Manders betrokken bij de inrichting en programmering van Carel Kamlags revuecafé Saint-Germain-des-Prés aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Manders trad daar zelf op als het typetje dat zou uitgroeien tot de zwerver Dorus. Toen hij van de VARA de uitnodiging kreeg iets voor televisie te doen, liet hij het café nabouwen in de studio en startte een succesvol televisieprogramma dat enkele jaren te zien zou zijn.

Tussen 1956 en 1962 werkte Manders samen met organist Cor Steyn ("meneer Cor Steyn") voor het programma De Showboat. Samen waren zij verantwoordelijk voor nummers als Twee motten, M'n volkstuintje, De crocus en de hyacint, Als ik wist dat je zou komen, Bij de marine en Figaro.

Het pand aan de Mauritsstraat 65 in Rotterdam, waar tot in 1960 de Chemicaliënhandel v/h E. Schuddebeurs NV was gevestigd, werd in 1967 tot het Cabaret Dorus omgebouwd, dat in 1970 weer moest sluiten. Nu staat er op die plaats een wooncomplex, dat sinds 1 november 1985 de naam Tom Mandershof draagt.

Manders raakte in de financiële problemen toen hij probeerde Dorus-films te produceren. In 1967 won hij een Zilveren Roos en begon een nieuwe show in zijn nieuwe theater. Nog tijdens de bouwperiode lanceerde hij in de zomervakantie een kindermatinee, met daarin o.a. Bij Dorus op schoot. Populair werd de scène uit zomer 1967, op 18 november uitgezonden door de VARA, met op zijn schoot het tweejarige meisje Corrina Konijnenburg, dat eindeloos Poessie Mauw blijft zingen. Toen in 1970 de Rotterdamse club sloot, stopte ook het programma. In 1971 kwam Dorus nog eenmaal terug op de televisie tijdens een programma met een verborgen camera, waarbij hij mensen de stuipen op het lijf joeg als wassen beeld in Madame Tussauds. In hetzelfde jaar had hij nog een hit met In de hemel is geen bier.

Begin februari 1972 kreeg Manders een auto-ongeluk. In het ziekenhuis werd geconstateerd dat hij kanker had. Drie weken later stierf Manders aan een hartaanval. Hij werd gecremeerd in Crematorium Daelwijck in Utrecht.

 

 

Tom Manders

The versatile artist from The Hague (cabaret artist, singer, comedian and draftsman (1921–1972) who became best known to me after the war for singing his life story in the role of hairdresser Figaro. For me this was Dorus

His history from Wikipedia

Although his birth is officially recorded as October 24, he was actually born on October 23. His father had him registered a day later, because he did not get a day off for a Sunday child.[1]

His talent for drawing was evident at an early age. He attended the ULO and then a three-year evening course at the Royal Academy of Art in The Hague. Manders was active, among other things, as an advertising painter and designer of posters. Later he also designed sets for theater and cabaret performances. His regular clients included Theater Carré, Lou Bandy, Heintje Davids and Wim Kan. In March 1943, Manders was sent to Germany as part of the Arbeitseinsatz, where he was employed as a painter at a small airfield near Munich. After six months he managed to escape and traveled back to the Netherlands by train.[2] Wim Kan gave Manders the idea to do cabaret himself, just like his older brother Kees.[3]

From 1953, Manders was involved in the design and programming of Carel Kamlag's revue café Saint-Germain-des-Prés on Rembrandtplein in Amsterdam. Manders himself appeared there as the character who would become the wanderer Dorus. When he received an invitation from VARA to do something for television, he had the café recreated in the studio and started a successful television program that would be shown for several years.

Between 1956 and 1962 Manders worked with organist Cor Steyn ("Mr. Cor Steyn") for the program De Showboat. Together they were responsible for songs such as Two Moths, My Allotment Garden, The Crocus and the Hyacinth, If I Knew You Would Come, In the Navy and Figaro.

The building at Mauritsstraat 65 in Rotterdam, where the Chemiënhandel v/h E. Schuddebeurs NV was located until 1960, was converted into the Cabaret Dorus in 1967, which had to close again in 1970. There is now a residential complex on that site, which has been named Tom Mandershof since November 1, 1985.

Manders got into financial trouble when he tried to produce Dorus films. In 1967 he won a Silver Rose and started a new show in his new theater. During the construction period, he launched a children's matinee during the summer holidays, including 'Bij Dorus on Lap'. The scene from the summer of 1967, broadcast on November 18 by VARA, became popular, with the two-year-old girl Corrina Konijnenburg on his lap, who continues to sing endlessly Poessie Mauw. When the Rotterdam club closed in 1970, the program also stopped. In 1971, Dorus returned to television once more during a program with a hidden camera, where he scared people as a wax figure in Madame Tussauds. In the same year he had another hit with There is no beer in heaven.

At the beginning of February 1972, Manders had a car accident. At the hospital it was diagnosed that he had cancer. Three weeks later, Manders died of a heart attack. He was cremated at Daelwijck Crematorium in Utrecht.

Geloof is het willen en kunnen aannemen dat je het als mens eigenlijk nooit zal weten en dat jij jezelf wilt gaan richten in dat waar je eigenlijk niet buiten kunt. Geloof kan voor een medemens vaak ook het effect van een oordeel inhouden. Een oordeel over wat  juist of nou juist niet juist zal zijn.

Ik merkte dat kort geleden nog heel duidelijk tijdens een opening van een expositie. Dit was op zaterdag 3-2-2024, waar ik een oudere man aansprak en hem had willen vragen of hij nog iets was tegengekomen dat hij bijzonder vond. Zo  raakten we dus met elkaar in gesprek, maar ik merkte al vrij snel dat de man een heel sterk geloof had dat niet met mijn geloof overeen kon komen. Het verwonderde mij zelfs.  Ik zag namelijk heel duidelijk hoe de oudere man een oordeel wilde vormen dat zeker niet overeen kwam met mijn eigen gedachte. Al oordelend en protesterend liep de man toen bij me weg.

Maar waar ging het dan over?

Wat of wie bracht de oudere man dan zo erg van streek? Het ging dus over de Fluxus-kunstenaar "Wim T. Schippers", een tijdgenoot van de mij iets meer bekendere "Willem de Ridder". De naam van Wim T. Schippers mocht van deze oudere man niet langer aangehaald worden. Want Wim T. Schippers was in de persoonlijke beleving van de man, een man die heel erg tegen Wim T. Schippers was en daar wilde hij werkelijk helemaal niets meer van horen. De zeer uitgesproken houding naar Wim T. Schippers verbaasde mij zeer, maar we konden er ook niet meer verder mee. De oudere man was namelijk zo geïrriteerd van horen van alleen al de naam van Wim T. Schippers, dat hij zelfs kwaad bij mij weg was gelopen. Hij mocht zelfs niet als zijnde een kunstenaar van de man worden aangehaald. Hij was dus zeker begaan met een heel sterk oordeel en dacht daarbij zeker anders dan dat ik deed. Het werd voor mij een zeer bijzondere ervaring met iemand die een zeer absoluut geloof had. En het geloof van de man kwam dus duidelijk niet met mijn geloof overeen en daarom liep hij boos bij me weg!

Faith is the willingness and ability to accept that as a human being you will never actually know and that you want to focus yourself on what you cannot do without. Faith can often also have the effect of judgment for a fellow human being. A judgment about what is right or wrong.

I noticed this very clearly recently during an opening of an exhibition. This was on Saturday, February 3, 2024, where I approached an older man and wanted to ask him if he had come across anything that he found special. So we started talking to each other, but I soon noticed that the man had a very strong faith that could not match my faith. It even surprised me. I saw very clearly how the older man wanted to make a judgment that certainly did not correspond with my own thoughts. While judging and protesting, the man then walked away from me.

 

But what was it about?

So what or who upset the older man so much? So it was about the Fluxus artist "Wim T. Schippers", a contemporary of the somewhat better known "Willem de Ridder". This older man no longer allowed the name of Wim T. Schippers to be mentioned. Because in the personal experience of Wim T. Schippers, he was a man who was very much against Wim T. Schippers and he really didn't want to hear anything more about it. The very outspoken attitude towards Wim T. Schippers surprised me very much, but we could not continue with it. The older man was so irritated just hearing Wim T. Schippers' name that he even walked away from me angrily. He was not even allowed to be cited as being an artist of man. So he was certainly committed to a very strong judgment and certainly thought differently than I did. It became a very special experience for me with someone who had a very absolute faith. And the man's faith clearly did not match my faith and that is why he walked away from me angrily!

Wie is Wim T. Schippers voor mij?

Voor mij persoonlijk is Wim T. Schippers zeker een bijzondere man die werkelijk veel in beweging heeft kunnen zetten en dan denk ik niet alleen aan dat hij in Delft een beeld van een melkmeisje plaatste, of dat hij een hele theaterzaal helemaal met pindakaas had weten te besmeren of dat hij de bedenker was van televisie waar een zekere Barend Servet of Chef van Oekel bekend zijn geworden. Nee, dan denk ik vooral terug aan de persoonlijke ervaring die ik met deze Wim T. Schippers had mee kunnen maken tijdens een persoonlijk gesprek dat ik met Wim T. Schippers heb kunnen voeren in het fotografiemuseum in Den Haag.

Who is Wim T. Schippers to me?

For me personally, Wim T. Schippers is certainly a special man who was able to really set a lot in motion, and I'm not just thinking about the fact that he placed a statue of a milkmaid in Delft, or that he managed to completely fill an entire theater hall with peanut butter. smear or that he was the inventor of television where a certain Barend Server or Chef van Oekel became famous. No, I mainly think back to the personal experience I had with this Wim T. Schippers during a personal conversation I had with Wim T. Schippers in the photography museum in The Hague.

GELOOF

KIJK NAAR 2 FILMPJES DIE IK MAAKTE EN WAARIN IK HET HEB OVER

"HET LICHT VAN HET GELOOF"

FAIT

LOOK AT 2 VIDEOS THAT I MADE

AND WHERE I TALK OF
“THE LIGHT OF FAITH"

 

GELOOF

Kijken we naar de betekenis dan vinden we: 

  •  overtuiging dat iets waar is of bestaat
  • vertrouwen in het bestaan van een god
  • de overtuiging dat je denkt dat het waar is
  • Het volledig of standvastig geloven in het bestaan, de kracht en de goedheid van een opperwezen

In mijn eigen geloof is duidelijk geworden dat werkelijke liefde in het leven werkelijk bestaat

en dat de benaming ervan zeker vertaald kan worden met de benaming

GOD, JEZUS CHRISTUS of HEILIGE GEEST 

Het is een overtuiging na bijna 50 jaar en ik bedenk mijzelf bekende voorbeelden, kunstenaars zoals

  • Rembrandt van Rijn
  • Vincent van Gogh
  • Marc Chagall

Ook in hun belang was Geloof van een zeer groot belang.

Niet voor niets bestaat er: 

  • de Rembrandtbijbel,
  • de Chagall-bijbel
  • het feit dat Vincent van Gogh aanvankelijk het Geloof in God wilde verkondigen.

Velen hebben hier geen enkele weet van.

FAIT

If we look at the meaning we find:

  •  belief that something is true or exists
  • confidence in the existence of a god
  • the belief that you think it is true
  • Complete or steadfast belief in the existence, power, and goodness of a supreme being

 

In my own faith it has become clear that true love really exists in life

and that its name can certainly be translated as the name

 

GOD, JESUS CHRIST or HOLY SPIRIT

It is a conviction after almost 50 years and I think of well-known examples, artists such as

  •  Rembrandt van Rijn
  • Vincent van Gogh
  • Marc Chagall

Faith was also very important in their interests.

 It is not without reason that there is:

  •   the Rembrandt Bible
  • the Chagall Bible
  • the fact that Vincent van Gogh initially wanted to proclaim Faith in God.

Many have no knowledge of this.

Mijn geloof

Mijn geloof in God of Werkelijke Liefde ontstond in het voorjaar van 2003, vlak nadat ik op groot onderzoek uit ging in mijn eigen hart en zelfs daarbij een internationale hartenkrant wilde uitgeven. Op 1 januari 2007 werd ik in de naam van de Heilige Geest gedoopt in een prachtige zee in Dapitan, een zee in de Filippijnen die toen vol zat met hele grote zeesterren.

My faith

My belief in God or True Love started in the spring of 2003, just after I went on a major investigation into my own heart and even wanted to publish an international heart newspaper. On January 1, 2007, I was baptized in the name of the Holy Spirit in a beautiful sea in Dapitan, a sea in the Philippines that was then full of very large starfish.

ONGELOOF

Maar hoe groot is het ongeloof om me heen?

Ik probeer te verspreiden van wat ik in werkelijke liefde geloof, maar hoe vaak word ik hier in tegen gewerkt?

Veel mensen geloven niet meer.

 Of zij  zijn kwaad op mensen die hun stagneren met betrekking tot genoeg geld.  Ook al zeggen ze God boven Geld te willen stellen, wanneer God voor werkelijke liefde staat, is het inderdaad veel meer waard dan geld

 

DISBELIEVE

 

I try to spread what I believe in true love, but how often am I thwarted? 

Many people no longer believe

 Or they are angry with people who stagnate them with regard to enough money. Even if they say they want to put God before money. When God stands for true love, it is indeed worth much more than money

HET MYSTERIE VAN HET MENSELIJK LEVEN


Het mysterie bestaat en daar kwam ik dankzij een zeer wonderlijke weg uiteindelijk achter.
Wanneer dat waar je als ongelovige vaak in wilt geloven plotseling uit je leven verdwijnt, komt er een tijd van diepere bezinning.
Ik ging kijken in mijn hart en kwam tot inzicht van de naam (advocaat) SAMUEL(S) Voordat ik haar wilde telefoneren, wilde ik het verhaal van de naam SAMUEL weten en belde een stichting met die bewuste naam SAMUEL.

Ik kreeg uitleg over de naam SAMUEL en begreep dat het om een verhaal van een zekere HANNAH ging die een hele bijzondere zoon met de naam SAMUEL het leven had mogen geven.

Ik werd erdoor aangeraakt en bedankte de vrouw van stichting SAMUEL.

Maar voordat ik wilde ophangen vroeg de vrouw me: Meneer wilt u niet iets meer van de BIJBELVERHALEN weten?

Ze wees mij op het volgen van een gratis onlinecursus met als titel "WAAROM JEZUS?"

Dit werd dus het moment waarop ik voor het eerst een bijbel in mijn bezit kreeg met de titel "WAAROM JEZUS!"

 

Niet heel veel later kreeg ik in het jaar 2005 contact met een zekere HANNAH vanuit de andere kant van de wereld. Ook leerde ik een andere gelovige kennen met de bijzondere naam SAMUEL.

 

In 2006 maakte ik voor het eerst kennis met deze 2 zeer bijzondere mensen met de namen HANNAH & SAMUEL en ontving ik een klein Engels/Filipijns boekje met als titel:

HET MYSTERIE VAN HET MENSELIJK LEVEN”.                                             

THE MYSTERY OF HUMAN LIFE


The mystery exists and I finally found out thanks to a very miraculous path.
When what you often want to believe in as a non-believer suddenly disappears from your life, there comes a time of deeper reflection.
I looked into my heart and came to understand the name (lawyer) SAMUEL(S). Before I wanted to call her, I wanted to know the story of the name SAMUEL and called a foundation with that name SAMUEL.

I was explained about the name SAMUEL and understood that it was a story of a certain HANNAH who had given birth to a very special son named SAMUEL.

I was touched by it and thanked the woman from the SAMUEL foundation.

But before I wanted to hang up the woman asked me: Sir, don't you want to know more about the BIBLE STORIES?

She pointed me toward taking a free online course entitled

“WHY JESUS?”

So this is when I first came into possession of a Bible entitled

"WHY JESUS!"

 

Not much later, in 2005, I contacted a with a woman called HANNAH from the other side of the world. I also met another believer with the special name SAMUEL.

 

In 2006 I first met these 2 very special people named

HANNAH & SAMUEL and I received a small English/Filipino booklet entitled: “THE MYSTERY OF HUMAN LIFE”.

ADVOCAAT SAMUELS & HAAR MAN

Op 19 april 2014 presenteerde ik het filmpje van:

De eerste 2 sleutels van het mysterie van het menselijk leven

Mijn schoonmoeder werd in deze tijd door ons verzorgd. Het was in de laatste maanden van haar leven en ze moest verzorgd worden door haar kinderen. Dus hier niet in een ziekenhuis, een speciaal verzorgingstehuis of bejaardentehuis zoals we dat veelal in Nederland gewend zullen zijn. Zij werd voornamelijk verzorgd door mijn vrouw in huiselijke sfeer. In ons huis waren altijd veel honden aanwezig. Met mijn nieuwe familie leerde ik het leven in de Heer kennen.  Met elkaar, voor elkaar en door elkaar. 

 Na mijn eerste komst in de Filippijnen in 2006 leerde ik de zuivere klanken en schitterende melodieën kennen van de zogeheten “hymnals”. ( zie: https://www.hymnal.net/)  In deze kerk geen kerkorgels dus of grote hoge gebouwen met hun hoge (door mensen gebouwde) kerktorens en de zeer vele verkleedpartijtjes. In “het gemeenteleven” dat aangeduid wordt in de Bijbel, gaat het veelal niet om gigantisch grote bijeenkomsten. En ook niet om het luisteren naar zogeheten voorgangers of predikanten die het allemaal zo goed zouden weten. Het gaat juist om je naasten die het vanuit een nederige en directe genade zullen spreken. ‘Liet Jezus ons dan niet in vrijwel al zijn spreken zien dat hij werkelijke alles vanuit nederigheid heeft gesproken? Nee, hij sprak zijn volk vrijwel nimmer toen op een commanderende toon. En bovendien heeft Hij Zijn schepsels (die wij allen zullen zijn) zeker niet zomaar gemaakt en zeker zeer bewust toegerust met een vrije wil. En pas wanneer Hij tot jou zal spreken als je eigen verlosser,

zal Hij werkelijk werkzaam in je worden.

 

Het gaat over kunst!

Ik sta op het punt om mijn gaven en kunsten over te geven. Over te geven aan iets dat van waarde is. Wat is dat overgeven dan? Het overgeven is het gebruik maken van de verschillende vormen van kunst in 1 richting. Het gaat eigenlijk allemaal om onze uitdrukkingsvaardigheid. Zijn wij uitdrukkingsvaardig? Kunnen wij ons uitdrukken? Als we ons uit kunnen drukken, dan kunnen we het ook overbrengen aan een ander. Het is een gave om dit te kunnen. Hoe vaak maken we het wel niet mee dat we een maniertjes hebben geleerd om iets door te krijgen. Om iets aan de man te brengen, terwijl we er eigenlijk niet in kunnen geloven. Om heel simpel te zijn: We kunnen het beeld van een hele mooie vrouw in ons hoofd printen. Of een superliefde kunnen we gaan bedenken en dan zeggen: “Ja dat is echt waar alles om draait!” Die superliefde die moeten we hebben! Maar het is een beeld. Het is het beeld waar we in moeten geloven. Een beeld waar we in geloven, dat wordt een beeld dat een heel sterk beeld kan worden. Het beeld dat wij zelf maken, zelf creëren, is een beeld dat niet voor iedereen gelijk is. Iedereen heeft zijn eigen unieke beeld. Iedereen heeft ook zijn eigen doel.

Er bestaan eigenlijk 4 sleutels van bewustwording. De eerste sleutel van bewustwording is eigenlijk het beseffen dat je eigenlijk een soort van vat bent.

Een soort van vat waar van alles en nog wat in gaat. En dat vat is bijna helemaal vol.

Het loopt bijna vol van allemaal informatie, want je hoort van die, je hoort van die en je hoort van die, allemaal informatie.

Sommige dingen vind je leuk. Andere dingen vind je weer niet leuk. Ja en misschien sommige dingen vind je misschien wel helemaal niets aan.

En het komt allemaal in dat vat terecht.

En als je al die informatie in dat ene vat hebt zitten, ja, dan moet je er gewoon iets mee gaan doen. Eigenlijk moet je een doel voor ogen hebben. Want zonder dat doel, is je leven een beetje zinloos. Dus een doel hebben is dus erg van belang. We zijn dus een vat. En dat vat dat heeft een doel. Een doel om iets te kunnen bevatten. Dus een doel om iets te kunnen bevatten van waarom wij eigenlijk leven. Als we nou eens bedenken dat het doel van werkelijk leven eigenlijk niets meer of minder is dan werkelijke liefde. Ja, dan komen we erachter dat we ons daar eigenlijk het best aan over kunnen geven. We kunnen het beste gaan geloven in iets dat werkelijke liefde voor kan staan.

Maar wat is dat nou weer?           - werkelijke liefde?

Wat ervaar je als je werkelijke liefde ervaart en hoe kan je dan werkelijke liefde werkelijk leren kennen? Hoe weet je nou of je werkelijke liefde hebt? Ik zal het uitleggen: Werkelijke liefde is dus eigenlijk wel een aardig beproefde methode die eigenlijk al heel erg lang bestaat. Het bestaat al heel lang. Het is al helemaal uitgeschreven. En het zijn dus allemaal levenslessen die je zou kunnen gaan volgen. Levenslessen die dus niet zomaar ontstaan zijn of die niet zomaar geschreven zijn door mensen die dachten van: ”Kom, laat ik eens een leuk lesje schrijven, ”Nee, er is dus al heel erg veel uitgeschreven.  Nee, lessen die eeuwen en eeuwen al hebben kunnen overleven en waarin mensen nog steeds in kunnen gaan geloven. Gewoon omdat het klopt! Ja, omdat het helemaal klopt. Nou dat is dus de eerste sleutel en dat is dus dat je moet gaan geloven in werkelijke liefde. En die werkelijke liefde die staat gewoon ergens genoteerd. De tweede sleutel die je moet gaan hanteren, is je te gaan beseffen dat je eigenlijk een strijdende natuur in je hebt. De ene wil altijd dit en de ander wil altijd dat! Je moet altijd kiezen! Sommige mensen zijn moe geworden van het kiezen en die willen helemaal niet meer kiezen.

 

Maar toch moeten ze kiezen.

Zelfs de keuze om op te gaan staan, is een keuze! De keuze om te gaan eten en heel veel te gaan vreten, is ook een keuze. Eigenlijk bestaat het leven uit ongelooflijk veel keuzes die je telkens weer opnieuw maakt. Je moet kiezen! En als je niet kiest, ja, dan kiest het leven wel voor je! Want dan gaat er iets gebeuren met je lichaam. Als jij je niet beweegt dan word je stijf en als je te veel beweegt dan word je moe. En zo ga je dus maar door. Je kunt dus van alles doen en overdrijven, en doen alsof.

Maar eigenlijk is het heel moeilijk om de goede keuzes te maken. En eigenlijk als jij je beseft dat mensen eigenlijk helemaal niet in staat zijn om zelf goede keuzes te maken.

Ja, natuurlijk sommige mensen doen het van nature dat ze goede keuze maken!

Of sommige mensen denken een goede keuze te maken.

Maar zij gaan dan heel gauw over strepen heen die ze eigenlijk helemaal niet hadden moeten overgaan. Ja, eigenlijk spreken we hier van de soms perfecte mens en die het allemaal perfect doet, maar ik geloof daar helemaal niet in. Ik geloof niet in perfecte mensen.

Tja, perfecte mensen…. Natuurlijk zijn wij uniek, maar dat je perfect zal zijn, dat kun je beter niet aannemen. Zo graag perfect zijn is haast een beetje een neurotische eigenschap. Mensen die proberen perfect te zijn, die zijn vaak ook heel erg dogmatisch, angstig.

Want die willen vaak heel veel gaan uitsluiten van wat ze niet kunnen gebruiken en zijn bang voor heel veel dingen. Eigenlijk zitten ze vaak vol van oordelen en vooroordelen en ze hebben dat zelf veelal helemaal niet in de gaten. Gewoon omdat ze denken dat ze zelf vaak zo heel erg perfect zijn. Maar de tweede sleutel is dus het besef dat je eigenlijk helemaal niet goed die keuze kunt maken. Je kunt een keuze maken, maar je kunt er nooit van op aan. Wanneer je het ene kiest is het vaak dat je juist het andere kiest. En wanneer je het andere doet, dan kan het heel goed dat je het ene juist doet, zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Als mensen dit door kunnen krijgen dat ze eigenlijk zelf niet zo perfect zijn zoals ze eigenlijk zouden willen zijn en eigenlijk nergens toe in staat zijn. Ja, dan hebben ze de tweede sleutel te pakken. Dan kunnen ze met de tweede sleutel openen met hun eigen hart. Want dan blijkt gewoon dat ze een tekortkoming hebben. Dat ze niet alles kunnen bevatten. Dat ze niet alles kunnen weten. En wanneer je niet alles kunt weten dan moet je dus iets gaan geloven. En wat moet je gaan geloven?

Ja, je moet geloven in de werkelijke liefde! Dat had ik al als eerste tegen je verteld. Maar het besef dat die strijdende natuur in jou zit.

 

En eigenlijk voortdurend aan het bekvechten is, in je lichaam.

Bijvoorbeeld: Wat zou ik nou doen met seks? Zou ik toegeven om seks te hebben met hem of haar. Of zou ik toegeven dat ik die man ga vertrouwen of juist niet ga vertrouwen of juist niet ga vertrouwen?

 Of ga ik beslissen of hij een hele grote klootzak is, of dat zij een hele grote trut is?

Wat ga ik doen? Hoe ga ik daarmee om?

Hoe ga ik daadwerkelijk om met alle mensen om me heen. Ga ik ze accepteren omdat ze ook een mens zijn die geleefd mag worden? Of ga ik ze veroordelen? Ga ik ze veroordelen tot levenslang misschien wel en altijd maar gaan zeggen dat ze slecht zijn!

Dat is de keuze die we hebben.

Maar die keuze moet ergens op gebaseerd zijn dat betrouwbaar is.

 

Helaas voor de mens is het zo dat de mens uit zichzelf nooit die betrouwbaarheid kan vinden. De mens uit zichzelf die doet eigenlijk vaak maar het gene dat hem of haar het beste uitkomt op het moment.

En realiseert zich geen moment dat hij er helemaal de fout mee in kan gaan.

Dus we maken eigenlijk dagelijks grote fouten, zonder dat we dat zelf door hebben.

En als we het door krijgen, dan moeten we er dus mee rekening houden, dat we dat doen!

En dan moeten we het besef krijgen dat we fouten maken.

Keer op keer, elke keer weer opnieuw. En dat is het besef van de tweede sleutel!

On April 19, 2014 I presented the video of:

The first 2 keys to the mystery of human life

My mother-in-law was being cared for by us during this time. It was in the last months of her life and she had to be cared for by her children. So not here in a hospital, a special care home or retirement home as we are often used to in the Netherlands. She was mainly cared for by my wife in a homely environment. There were always many dogs in our house. With my new family I came to know life in the Lord. With each other, for each other and through each other.

 

After my first arrival in the Philippines in 2006, I got to know the pure sounds and beautiful melodies of the so-called “hymnals”. (see: https://www.hymnal.net/) In this church there are no church organs or large high buildings with their tall (human-built) church towers and the many fancy dress parties.

In “church life” as referred to in the Bible, it often does not involve gigantic gatherings. And not about listening to so-called pastors or preachers who supposedly know it all so well. It is precisely about your loved ones who will speak it from a humble and direct grace.

Didn't Jesus show us in almost all his words that he actually spoke everything from humility?

No, he almost never spoke to his people in a commanding tone.

And moreover, He certainly did not just create His creatures (which we will all be) and certainly very consciously equipped them with free will. And only when He will speak to you as your own savior will

He really become active in you.

 

It's about art!

I am about to surrender my gifts and arts. To surrender to something of value. Then what is surrendering? Surrendering is using the different forms of art in one direction. It's really all about our ability to express ourselves. Are we expressive? Can we express ourselves? If we can express ourselves, we can also convey it to someone else. It's a gift to be able to do this. How often do we experience that we have learned a way to get something through. To sell something, while we actually can't believe in it. To be very simple: We can print the image of a very beautiful woman in our heads. Or we can think of a super love and then say: “Yes, that is really what everything is about!” We must have that super love! But it is an image. It is the image we must believe in. An image that we believe in becomes an image that can become a very strong image. The image that we create ourselves, is an image that is not the same for everyone. Everyone has their own unique image. Everyone also has their own goal.

There are actually 4 keys to awareness.

The first key to awareness is actually realizing that you are actually a kind of vessel.

A kind of vessel that holds anything and everything.

And that barrel is almost completely full.

 

It is almost full of all kinds of information, because you hear about that one, you hear about that one and you hear about that one, all information.

You like some things. You don't like other things.

Yes, and you may not like some things at all. And it all ends up in that barrel. And if you have all that information in that one container, then yes, you just have to do something with it.

You actually have to have a goal in mind. Because without that purpose, your life is kind of meaningless. So having a goal is very important. So we are a vessel. And that vessel has a purpose. A purpose to be able to grasp something. So a goal to understand something about why we actually live. If we just consider that the purpose of real life is actually nothing more or less than real love. Yes, then we discover that it is actually best to surrender to that.

It is best to start believing in something that can represent real love.

 

But what is that again?  - real love?

What do you experience when you experience real love and how can you really get to know real love? How do you know if you have real love? Let me explain: Real love is actually a fairly proven method that has actually been around for a very long time. It's been around for a long time.

 It's already completely written out. And so these are all life lessons that you could follow. Life lessons that did not just arise or that were not just written by people who thought: “Come on, let me write a nice lesson,” No, so a lot has already been written out. No, lessons that have survived for centuries and centuries and in which people can still come to believe. Just because it's right! Yes, because it's absolutely right. Well that is the first key and that is that you have to believe in real love. And that real love is simply noted down somewhere. The second key you need to use is to realize that you actually have a fighting nature within you. One always wants this and the other always wants that! You always have to choose! Some people have grown tired of choosing and no longer want to choose at all.

 

But still they have to choose.

Even the choice to stand up is a choice!

The choice to eat and eat a lot is also a choice. Life actually consists of an incredible number of choices that you make over and over again.

You have to choose! And if you don't choose, then yes, life will choose for you!

Because then something will happen to your body.

If you don't move you get stiff and if you move too much you get tired. And so you go on.

So you can do all kinds of things and exaggerate and pretend.

But it is actually very difficult to make the right choices. And actually when you realize that people are actually not capable of making good choices themselves.

Yes, of course some people do it naturally that they make good choices!

Or some people think they are making a good choice.

But they then very quickly cross lines that they should not have crossed at all. Yes, we are actually talking about the sometimes perfect person who does everything perfectly, but I don't believe in that at all. I don't believe in perfect people.

Well, perfect people…. Of course we are unique, but it is better not to assume that you will be perfect. Being so eager to be perfect is almost a bit of a neurotic trait. People who try to be perfect are often very dogmatic and fearful.

Because they often want to exclude a lot of what they cannot use and are afraid of a lot of things. In fact, they are often full of judgments and prejudices and they often do not realize this at all. Simply because they think that they themselves are often so very perfect.

But the second key is the realization that you cannot actually make that choice properly at all. You can make a choice, but you can never rely on it. When you choose one, you often end up choosing the other. And when you do the other, you may very well be doing one right without even realizing it. If people can realize this that they are actually not as perfect as they would like to be and are actually not capable of anything. Yes, then they have the second key. Then they can use the second key to open with their own hearts.

Because then it simply turns out that they have a shortcoming. That they cannot contain everything. That they can't know everything. And if you cannot know everything, then you have to believe something. And what should you believe?

 

Yes, you have to believe in real love!

I told you that first. But the realization that that fighting nature is within you. And is actually constantly arguing in your body. For example: What would I do with sex?

Would I give in to having sex with him or her? Or would I admit that I am going to trust or not trust or not trust that man?

 

Or am I going to decide if he's a really big asshole or if she's a really big bitch?

What am I going to do? How do I deal with that? How do I actually deal with all the people around me?

Am I going to accept them because they are also human beings who deserve to be lived?

Or am I going to judge them?

Am I going to sentence them to life in prison and always say that they are bad!

That's the choice we have.

But that choice must be based on something that is reliable.

Unfortunately for humans, humans can never find that reliability on their own. People express themselves and often do what suits them best at the moment.

 

And he doesn't realize for a moment that he could go completely wrong with it.

So we actually make big mistakes every day, without even realizing it.

And if we do realize it, we have to take it into account that we do that!

And then we must realize that we make mistakes.

Over and over again, every time. And that is the realization of the second key!